Cigaretpapir som gaveæske



Lad mig først slå fast, at jeg aldrig har røget og med garanti aldrig kommer til det. Jeg ved ikke noget værre end lugten af røg, især ikke når jeg skal spise! Vælger andre folk at ryge, er det deres valg og det accepterer jeg. De skal bare ikke ryge mig op i hovedet. Samtidig er jeg jo naturvidenskabelig student, og min lærdom fra biologi timerne siger mig, at der faktisk er noget om det, når der på cigaretpakkerne står: "RYGNING KAN DRÆBE", "RYGNING ÆLDER HUDEN", "RYGNING FORÅRSAGER DØDELIG LUNGEKRÆFT" og lignende.

Når det er sagt, har jeg fået øjnene op for hvor farverige cigaretpakker egentlig er. Det er jo egentlig skide farligt, at et sådan dræbende produkt bliver markedsført så farverigt og så kraftigt! Forbrugere er der mange af at dømme efter mængden af emballage. Tomme cigaretpakker bliver smidt alle steder, så hvis man ville, kunne man hurtigt samle utrolig mange! Rundt omkring i den smukke natur ligger de med deres dunkle og chokerende budskaber. Forstår simpelthen ikke, at det ikke giver stof til eftertanke for folk som glædeligt bruger penge, oftest mange penge, på at slå sig selv halvt eller helt ihjel!

Og nu til det kreative og genbrugsrelaterede ved disse cigaretter. Min nu tidligere klassekammerat har været så venlig at samle sine tomme pakker til mig, uden jeg faktisk har bedt ham om at samle det specifikt. Så tænker jeg, at jeg i hvert fald ikke har opfordret ham til at ryge cigaretterne og eventuelt flere end han plejer. Jeg tog imod cigaretpakkerne og er nu gået i gang med en gaveæske efter samme idé som gavepapiret. En smule dobbeltmoralsk måske, men nu cigaretterne bliver røget, synes jeg det er dumt ikke at genbruge emballagen! Så havner disse æsker i hvert fald ikke i den smukke natur som en unedbrydelig form for reklamesøjler! Måske kunne gaveæsken komme til at virke som en provokation.. Et skrevet budskab i låget måske!? Ideer modtages med glæde! :)

5 kommentarer:

  1. super flotte farver...
    Du er bare så go' ;0)

    SvarSlet
  2. Mange tak :) Ja, farverne er fængende. Både smukt og skræmmende på en gang! Nu er det jo ikke slikemballage men faktisk cigaretemballage, som vi har med at gøre her. Skræmmende at tiltrække forbrugere på den måde!

    Omvendt kan man jo også spise sig selv ihjel, hvis man tager slikspiseri til det ekstreme!

    SvarSlet
  3. Hvor får du emballagen fra? Også dem fra Haribo? Det er en møg god ide. Jeg laver selv tasker af Bilka og Føtex reklamer.

    SvarSlet
  4. Hej helene..
    Er pakkerne ikke af pap?
    Kan man så også flette af f.eks. gajolpakker tror du ? :-)

    SvarSlet
  5. Hej Nanna. Nej, de er skam af orange papir yderst og sølvpapir inderst. Jeg tror ikke, at Gajolpakker er en god ide til fletteri.

    SvarSlet