Diy: Skål af bånd

Som lovet en DIY så de der skulle være i tvivl, nu kan komme i gang med at lave en masse sjove skåle. Pas dog på, det kan være farligt at begynde! Mit værelse flyder ikke med bånd og serpentiner, for det er pænt ryddet af vejen. Men i kasser, æsker og poser, findes det i STORE mængder :o)


Masser af gavebånd/serpentiner er vejen til fine skåle. Jeg anbefaler af lave skålene af enten rent serpentiner eller kun gavebånd. At blande fungere ikke for mig. Båndet suger ikke så meget lak mens serpentinerne gør.

Kast din kærlighed på et bestemt stykke bånd/serpentin og klip enden nogenlunde lige. Det meste gavebånd er skråt i enderne pga. tidligere gangs indpakning!

Begynd at rulle uden om enden. Det tager laaaaaang tid, men betaler sig til sidst!

Hurtigt vil bånd-rullen begynde at tage form.



På et tidspunkt slipper det første stykke bånd op, og det er nødvendigt med et nyt stykke. Her er der to muligheder. Enten lader man enderne lappe ind over hinanden som her, og vikler videre. Ellers sætter man et lille, jeg mener lille, stykke tape, som samling. Sørge for at tapen ikke stikker ud og kan ses. Det bliver hurtigt grimt!

Efter det ene stykke bånd har taget det andet i et laaaaaangt stykke tid, ender man ud med en sådan spole. Mens den er mindre, kan man side med den i hånden, men efterhånden som den bliver større, kan det betale sig at have den liggende på en flad bordplade, mens man vikler bånd på :o) Bare et godt råd, så midten ikke pludselig popper ud, og man kan starte helt forfra.

Når spolen har nået den ønskede størrelse, kan man stille og roligt forme den til en skål. Vær forsigtigt, det kan rigtig hurtigt gå galt! Når skålen har den ønskede form, skal den fikseres. Jeg bruger selv af en rest klar gulvlak, som min far heldigvis har gemt. Flere herinde nævner hårlak som et godt alternativ. Jeg har kun forsøgt mig med spraylak fra et byggemarked. Og efter mere end 5 lag, var jeg stadig ikke tilfreds. Så jeg strøg tilbage til pensel og klar flydende lak!

BEMÆRK: at skåle af serpentiner er papir med folie på, og derfor suger meget mere lak end båndskåle. Derfor er min erfaring, at de skal have mange flere lag lak, før de er helt stive og brugbare.

God krealyst! :o)

24 kommentarer:

  1. Kan du ikke give et bud på HVOR MANGE timer det egentlig tager? Kan man holde pause undervejs, eller må man ikke give slip?

    SvarSlet
  2. Hvor mange timer er utrolig svært at sige.. Det kommer utrolig meget an på, hvor hurtig man er til at vikle. Men 24 timer på de største skåle som er større end Moomin-skåle, vil jeg skyde på.

    Du kan sagtens holde pause, så skal du bare tape den yderste ende fast til skålen, mens du pauser :o)

    SvarSlet
  3. Det er ellers trist at sidde 24 timer i træk uden hverken at kunne få vådt eller tørt. :P

    SvarSlet
  4. øj et arb. og fin måde at genbruge gave båndet fra juleaften :)

    Kh Sara

    SvarSlet
  5. tusind tak! må se om jeg kan lave sådan en en dag når jeg har samlet nok bånd.

    SvarSlet
  6. Skal båndet være samme tykkelse eller er det ligemeget?

    SvarSlet
  7. Båndet skal helst være samme tykkelse, ja :o)

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  9. Hejsa... Jeg vil gerne prøve at lave sådan en skål, og har masser af gavebånd.. Men hvordan ruller jeg udenom enden, det forstår jeg ikke... Og kan heller ikke se det på billedet...

    SvarSlet
  10. Hej Jane - forestil dig, at du skal rulle en plakat sammen så den fylder mindst muligt. Sådan gør du. Ruller så stramt du kan. Langsomt bliver rullen større og større! :o)

    SvarSlet
  11. Okay, det er simpelthen så simpelt...:-)
    Er der så et minimum og et maximum på diameteren inden man begynder at folde den til en skål???

    SvarSlet
  12. Nej overhovedet ikke, det er op til en selv at beslutte. Jeg vil dog sige, at rullen på et tidspunkt når en størrelse, hvor det næsten er umuligt at rulle mere bånd på :o)

    SvarSlet
  13. Hej. Jeg vil bare sige at skålen og dine andre ting er HELT vildt fine. Jeg beundrer din tålmodighed.Pøj pøj. :)

    SvarSlet
  14. Hvad diameter har skålen på billedet cirka
    ?

    SvarSlet
  15. Man kan også flække en blomsterpind, så man kan sætte gavebåndet imellem, så bag efter sætte blomsterpinden i bormaskinen og så bare dreje ;-D
    (Håber det var til at forstå)

    SvarSlet
  16. Smart ide med blomsterpinden :o)

    Jeg har desværre ikke lige skålen i nærheden. Men diameteren er vel omkring 20 centimeter. Den nummeret større er omkring 25.

    SvarSlet
  17. Hvordan lukker du den til aller sidst?
    mvh.

    SvarSlet
  18. Med et lille stykke tape eller noget stærkt lim :o)

    SvarSlet
  19. super sej skål det skal prøves

    SvarSlet
  20. Hej du laver nogen rigtigt fine ting Jeg har set nogen har lavet nogen fine små lysestager af sodavands dåser og andre dåser det er vist noget med at klippe nogen strimler og folde dem over men måske viste du noget om det ellers var det bare et forslag

    SvarSlet
  21. jeg fandt et link til det hvis det skulle falde i øjnene på dig http://chaplinesverden.blogspot.com/2011/01/dase-stager.html

    SvarSlet
  22. Ih, hvor du bare laver nogle fine ting :)
    Jeg har selv lavet en flettaske for godt 1,5 år siden, så jeg ved hvor lang tid det tager.. Derfor beundrer jeg virkelig din tålmodighed! :D
    Men denne her skål må jeg også prøve! Har du nogen idé om hvor meget bånd du har brugt, enten meter eller bare ruller? :)

    SvarSlet
  23. Hej Lotte. Siden hedder jo ikke noget med genbrug for sjov ;o) Alt båndet stammer fra jule- og fødselsdagsgaver og altså ikke nye ruller. Derfor har jeg heller ikke overblikket over, præcis hvor meget bånd der er brugt. Men det er i hvert fald rigtig, rigtig mange meter!

    SvarSlet
  24. Jeg bruger forskellige størrelse bånd. Det virker fint indtil videre :)
    Hilsen Klara

    SvarSlet