DIT: Foret taske

Den tidligere viste sort/sølv/blå/lilla taske er blevet foret, hvorfor jeg har haft en mulighed for at tage lidt billeder. En del af jer derude vil rigtig gerne vide hvordan jeg gør. Jeg har ikke vist hele forløbet, men her er lidt inspiration.

Det er egentlig bare to stykker firkantet stof jeg klipper ud og syr sammen på tre af kanterne. Denne pose sætter folder jeg i den øverste åbne kant og syr fast (i hånden) hele vejen rundt på taskens lynlås. Når foret syes fast på tasken er det rigtig vigtigt, at foret syes på lidt nede på lynlåsen som vist længere nede. Der skal være plads til at det lille stykke metal som glider frem og tilbage ikke rammer stoffet og slider hul.

Stofposen er færdig og den øverste åbne kant foldes som vist lidt ned. Denne stofpose har en ekstra søm (den hvide søm). Dette skyldes, at tasken her får en inderlomme med lynlås. En sådan lomme i foret fremstilles således (LINK: se denne vejledning):

Nu er foret sænket ned i tasken og skal til at syes på taskens lynlås:


Ved tasker med flad bund, bruger jeg næsten samme fremgangsmåde. Dog er der en lille forskel. Når jeg har syet stofposen, måler jeg bredten af taskens flade bund. Herefter folder jeg begge stofposens hjørner og syr på tværs som vist på billedet nedenfor. Syningen på tværs skal være lige så lang som taskens bund er bred.
Herefter klipper jeg spidsen af hjørnet af som vist:
Indeni kommer stofposen herefter til at se således ud. Stofposens bund er nu firkantet og passer ned i tasken med den flade bund:
Herefter gør jeg som med de "almindelige" tasker, folder den åbne kant på posen lidt ned og syr den fast langs lynlåsen på tasken.

16 kommentarer:

  1. Tusind tak! Jeg tror jeg er klar til at prøve den "normale" taske - uden bund. :)

    SvarSlet
  2. Hej Helene. Først vil jeg sige mange tak for en super DIY til at sy tasker sammen og så vil jeg komme med en lille tilføjelse til foer. Jeg sad og legede lidt med min første taske i går og kom frem til at det måtte være nemmere at sy foret fast på lynlåsen før den blev syet på tasken. Det fungerede helt super! Det blev et rigtig flot finish, da jeg ikke er super til at sy i hånden. Du kan se det færdige resultat på min blog hvis du skulle have lyst :-)

    SvarSlet
  3. Mange tak for tippet! Jeg har faktisk aldrig selv forsøgt mig med at sy foer i tasker på symaskine. Men det må jeg da se at få lavet om på, kan jeg godt se ud fra dit resultat! Super fed taske! Kan specielt godt lide motiverne fra bladet MAD :o)

    SvarSlet
  4. Hej Helene... super fed hjemmeside/blog. jeg har haft super meget glæde af dine DIY'er, mine kollegaer i fritidsklubben har osse jublet... så nu har små 50 børn gang i fletteriet....

    SvarSlet
  5. Hej
    Tusind tak for de dejlige vejledninger du har lagt ud til alle dine ting :) Jeg skal til at sy for til min taske og vil gerne have en inderlomme. Du syr bare et skykke stof på bagsiden af stofposen ikk? Hvordan sætter du lynlås i inderlommen?
    Kh Mette

    SvarSlet
  6. Hvordan har du syet hank på den røde taske?

    SvarSlet
  7. Anonyme - jeg gør faktisk lidt på samme måde, som hvis jeg skulle sy en lynlås på. Jeg syr skjult inde mellem lagene. Ind imellem syr jeg et lille sting op i stroppen, for derefter at sy videre mellem lagene igen. Sådan har jeg fortsat hele vejen rundt om hankene, så hanken har små sting hele vejen rundt i kanten.

    SvarSlet
  8. Sikkert et dumt spørgsmål, er det nok at sy lynlåsen fast med de hvide sting man kan se, eller, bliver den syet mere fast? Super fede ting du laver,dejligt med lidt inspiration (-:

    SvarSlet
  9. Jeg syer altid lynlåsen sådan i. Præcis som beskrevet i mine vejledninger. Jeg ved egentlig ikke rigtigt, hvad alternativet skulle være!?

    Tænker du på en specifik anden måde at gøre det på?

    SvarSlet
  10. Hej Helene, jeg syr lynlåsen på posen først med symaskinen, og så syr jeg posen på tasken i hånden lige som når man syr lynlås på tasken uden foer. håber du kan bruge denne ide da den er super nem at monterer, når lynlåser er sat på først. mvh Lone ... rigtig glædelig jul....

    SvarSlet
  11. Hej Lone. Jeg har faktisk prøvet din model en gang, men det var for mig ikke lige til at montere posen med lynlåsen i tasken.

    Men jeg vil helt sikkert give det et forsøg til næste gang, at jeg skal lave en taske med pose i!

    Glædelig jul til dig også :o)

    SvarSlet
  12. Hej du dygtige fletter, mit barnebarn har lært mig fletningens kunst i vinterferien, nu vil jeg forsøge mig alene , jeg har fundet et magasin med glittede blade , er det så nødvendigt med tape , eller kan man lakere til sidst,

    SvarSlet
  13. super fedt har levet tasken ud af bog papir

    SvarSlet
  14. Hej Helene

    Hvor er du bare super dygtig og er glad for din vejledning her på siden. Er igang med min første taske med foer og glæder mig til at se det færdige resultat.
    Med venlig hilsen
    Louise

    SvarSlet
  15. Hey

    Kan man godt sy foer i uden lynlås eller skal man have lynlås med?
    Overvejer nemlig at sy foer i min taske uden lynlås og vil bruge magneter for at lukke tasken med. Kan det lade sig gøre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandra. I princippet kan du godt fæstne forret mellem ternerne. Imidlertid bliver der grundet ternernes mellemrum langt mellem hvert sting. Så jeg ved ikke, hvor godt foret kommer til at sidde fast.

      Slet