DIY: Taske uden flad bund men med skrå sider


Nu jeg ikke kan tilbyde en DIY til fremstilling af et penalhus / en kosmetikpung magen til den fremviste forleden, har jeg gravet en anden lille vejledning frem fra gemmerne. En del af jer har mailet angående tasker uden flad bund som alligevel er større forneden end for oven. Dette har jeg nu et relativt simpelt forslag til:

Grundlæggende flettes tasken på samme måde som en "helt almindelig taske" uden flad bund. Den eneste forskel er, at plastikstykkerne varierer i størrelse. Jeg har til den viste taske brugt 6 forskellige størrelser plastik:



Plastikstykkernes størrelser:
Str. 1 - - - 5,25 cm x 11,5 cm - den mindste
Str. 2 - - - 5,5 cm x 12 cm
Str. 3 - - - 5,75 cm x 12,5 cm
Str. 4 - - - 6 cm x 13 cm
Str. 5 - - - 6,25 cm x 13,5 cm
Str. 6 - - - 6,5 x 14 cm - den største


Fremgangsmåde:
Til denne taske har jeg klippet 44 stykker plastik i hver af de seks størrelser. Tasken kommer altså til at bestå af 6 ringe med 44 led i hver.


Den første ring med 44 tern flettes udelukkende af plastikstykker i størrelse 1. Derefter flettes en ring med 44 tern af plastikstykker i størrelse to osv. osv.


Hermed ender du op med 6 ringe. Dem syr du sammen efter størrelse. Ring 6 flettet af de største plastikstykker danner bund nederst på tasken. Ring 1 flettet af de mindste plastikstykker skal side øverst på tasken ved lynlåsen.


Hermed burde det være muligt at fremstille en taske uden flad bund men alligevel med bredere bund end top. Rigtig god flettelyst :o)


9 kommentarer:

  1. hej Helene.

    hvis du kigger ind forbi min blog under retrostof vil du finde et indlæg om "retrogaragen" der er et billede med en masse Erik Kold bøtter, måske noget du kan bruge? :0) Mvh Nanna

    www.troldemutter.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Det ser rigitg godt ud. Kanon idé. Så bliver tasken lidt mere elegant. Kan denne opskrift også bruges hvis man vælger at lave flad bund?
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  3. Hej Heidi - det er nemlig det den kan! Jeg vil mene, at tasker med flad bund bliver endnu flottere med brug af ideen her.

    SvarSlet
  4. Din side er simpelthen overbevisende flot!! Mon du har mulighed for at maile mig diverse opskrifter med fletteteknikken, så vil jeg meget gerne bruge den i projektet byg1by.nu som er et frivilligt børne-afrikaprojekt. Se denne lille artikel : http://koege.lokalavisen.dk/herfoelge-skole-syder-af-afrikansk-energi-/20110825/artikler/110829485/1426 . Håber at høre fra dig snart, bedste hilsner og god weekend, Helle

    SvarSlet
  5. Helle - alle flettevejledningerne findes jo her på min side under menupunket "Tasker" - dem er du velkommen til at printe ud :o)

    SvarSlet
  6. Sejt!
    Det er bare en supergod blog, med mange gode tips og opskrifter :)

    http://livogditte.blogspot.com/

    SvarSlet
  7. Hvad er det for noget sort plastik du har brugt? :) Og hvor er den flot den taske!

    SvarSlet
  8. Jeg har brugt sorte kaffeposer som bruges til industri-kaffemaskiner.

    SvarSlet