Spraymaling



Som de fleste af jer nok ved, var jeg for nogle måneder siden så heldig at finde dette køkkenskab på et loppemarked. Siden er det blevet skilt ad, så bagbeklædningen kan blive tapetseret med lækkert tapet mens resten af delene kan blive malet hvide i stedet for den lidt gullige gang klatmaling som pt. pryder skabet.

Samtidig med at skabet her skal males, vil jeg også få malet mine fire FDB tremmestole, som jeg fandt sidste sommer til bare 25 kroner stykket. Hertil påtænker jeg at bruge en gang hvid spraymaling. Tænker det bliver meget flottere på alle tremmerne i stedet for at fedte rundt med en pensel.

Men jeg har aldrig spraymalet noget før... Har du mon det? Og gjorde du dig i den forbindelse nogle erfaringer, som du har lyst til at dele? Måske fandt du en god butik eller webshop, hvorfra servicen var god? Alle tip modtages med kyshånd! :o)

14 kommentarer:

  1. Køb Belton spraymaling. Det er fornuftigt prismæssigt og giver et fantastisk resultat og er nemt at bruge.

    Praktisk erfaring: Spray ALDRIG indendørs. Dæk grundigt af og undgå støv. Brug maske eller dæk mund og næse med en fugtig klud, mens du sprayer. Spray et tyndt lag først og lad det tørre i minimum ti minutter, før du giver det næste lag. Husk at følge instrukser mht. at tømme dysen hver gang, da den ellers blokerer med maling.

    God fornøjelse :)
    Kh Line

    SvarSlet
  2. Hvor er du heldig at have fundet det skab og med alle glasskufferne, den er bare skøn.Kh Annette

    SvarSlet
  3. ja ALTID udendørs.
    Husk og rens tingene grundigt af inden, og lad det tørre.
    Det er bedst at spraye ved +10/15 grader og opefter (for de fleste sprays) dvs. no go om vinteren.
    Tynde lag, lad tørre. Bliv ved sådan flere gange indtil det dækker. Det giver det pæneste resultat.

    SvarSlet
  4. Virkelig fint skab. Ville elske sådan et, hvis jeg havde et større køkken :)

    Jeg har ikke selv nogle gode råd med spraymaling, da det gik ret galt for mig sidst jeg forsøgte. Jeg havde skilt mit loppefund ad for at kunne komme ind i alle kroge, renset det af, placeret det i en stor papkasse på terrassen og købt spraymaling i Panduro. Efter jeg havde sprayet i 2-3 min var dåsen tom og mit loppefund var hverken helt eller halvt dækket.

    Jeg ved stadig ikke hvad der gik galt, men jeg håber det var spraydåsen der var defekt. Jeg vil i hvert fald læse med her, så det ikke sker for mig igen :)

    SvarSlet
  5. Du skal nok starte med at slibe den over med sandpapir så malingen kan hæfte.
    og som de andre siger skal du bruge tynde lag maling. Jeg har prøvet at spraymale 2 sættekasser. Jeg sprøjtede først et lag på og lod den tørre til næste dag. Derefter et nyt lag osv, indtil man synes det dækker. Det jeg malede fik 3 gange. Jeg brugte bare en billig maling fra jem og fix og synes faktisk resultatet er meget tilfredsstillende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Flere lag spraymaling, den køber jeg :o)
      Tak for dit råd!

      Slet
  6. Uhh sikke et fint køkken skab :) er selv på jeg efter et. Har 2 der minder om det i vores køkken. Som har siddet i huset siden 1948.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes det er så hyggeligt med møbler der følger huset selvom der kommer nyere ejere/beboere til :o)

      Slet
  7. Hej Helene
    Jeg har efterhånden en del erfaring også med spray på dåse, og en ting er helt sikkert , hvis du maler udendørs, så skal det være absolut vindstille og en dag hvor der ikke er insekter i luften, både på grund af det der sætter sig i malingen men også på grund af forbruget af maling, ved den mindste vind bruger man dobbelt så meget maling. Jeg vil helt sikkert anbefale en lidt dyrere og hurtigtørrende spray, den løber ikke nær så meget og tingene kan færdiggøres i en ombæring. jeg er ikke lige hjemme i dag så jeg kan ikke huske hvad malingen hedder, men send mig en mail hvis du vil have navnet på den.
    Held og lykke med det
    Eva. Fantast-fabrikken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine råd, Eva.
      Jeg sender dig lige en mail :o)

      Slet
  8. Tillykke med det seje skab Glæder mig til at se det færdige resultat, du laver altid sådan nogle pæne ting og fantastiske instruktioner til flettet tasker, dem er jeg glad for og bruger dem flittigt. Tak for inspirationen :-)
    kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, Helle!
      Det er præcis sådanne tilkendegivelser som gør, at jeg bliver ved med at dele vejledninger :o) Så det var bestemt så lidt!

      Slet
  9. Hej:-)
    Sjældent at jeg bruger spray da jeg synes det er dyrt i forhold til at male- men når jeg gør det, sliber jeg - grunder - sliber let- og så skal der sprayes:-)
    Med venlig hilsen dorte.

    SvarSlet