Lemontree



den mest hyggelige campingplads jeg besøgte i søndags stod den ene smukke plante efter den anden. Hele 18 store paller var transporteret fra et gartneri på Fyn til Nordsjælland for at pryde pladsen.

Blandt legeredskaber, trampoliner og hyggelige sideområder stod både store palmer og det smukke citrontræ her. Prøv lige at tæl antallet af citroner... Og citronblomster! Det må være mit ultimative mål med de ret sølle "træer" i min vindueskarm.

"Citrontræerne" i min vindueskarm, som stadig nok mest af alt ligner grønne spirer har endnu ingen tegn på blomster. Men nu ved jeg da, hvad jeg skal holde øje med. Fine hvide blomster. Hvis det engang skulle blive aktuelt :o)

Nu vil jeg vande mine sølle bud på citrontræer og nynne med på Fools Garden - Lemontree!

6 kommentarer:

  1. Jeg har det helt skidt med at skrive det, men det er vist noget med, at man ikke skal regne med frugter fra selvsåede citrontræer. Derimod kan den selvsåede plante fungere som grundstamme og podes med grene fra frugtbærende træer. Det er også ud til, at træet på billedet er podet.

    Ifølge denne artikel kan der dog godt komme frugter, men først efter mange år: http://www.gardena.com/dk/garden-life/alt,-hvad-du-altid-har-villet-vide-om-citrustraeer-og-deres-overvintring/

    Til gengæld har jeg hørt et sted, at man kan bruge citrusbladene som krydderi. Men det har jeg ikke lige googlet :)

    /Reke

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Blomsterne skal bestøves.
      Det er der den formentlig går helt galt.

      Men nu har jeg fem foreskellige planter. Og det virker ud fra et par artikler jeg har læst som om, at man kan være heldig at lave lidt hokus pokus med dem. Så jeg giver den et skud :o)

      Ellers må de fungere som grønt pynt i vindueskarmen til deres dages ende.

      Slet
    2. Jeg krydser fingre! :) Der er (næsten) ikke noget som en plante, man selv har lavet :)

      Slet
  2. (Bortset fra det, så kan jeg sagtens følge din begejstring over selv at have lavet et træ :) )

    SvarSlet
  3. Hej Helene!

    Din Citron kan godt komme til at blomstre og få frygter. Er man heldig Blomstrer den efter 3 år. Samt de skal have en vis størrelse før de kan bære frugt. Og står de ude bestøver bier og andre insekter den. Ellers kan du selv lege bi med en pensel. Jeg har selv en på terrassen, fyldt med blomster og frugter, som ikke er podet.
    Plus vi på jobbet har rigtig mange forskellige citrus planter ;0)
    Når de bliver større vil de gerne plantes i citrusjord og gødes med rigtig citrus gødning.
    Blomsterne dufter fantastisk!!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK! Det var lige hvad jeg gerne ville høre :o)

      De skal snart få rigtig citrusjord og gødning.

      Slet