En elefant kom marcherende...

... og tog sine lyserøde med-elefanter med sig!

Efterhånden som projektet med at flytte hjemmefra nærmer sig, opstår behov for diverse behov for praktiske ting - gerne med et finurligt strejf. Eksempelvis dette par grydelapper med de fineste elefanter.

Hendes Verden kom mit behov i forkøbet ved at publicere en, ifølge min strikkende mor, let forståelig opskrift. Herefter har jeg skiftet det i opskriften sorte og hvide bomuldsgarn ud med pink og lyserød. De skulle jo gerne matche resten af mit kommende domicil :o)

Men nu hvor min mor har gjort mig til den lykkelige indehaver af yderdelen til to strikkede grydelapper, er jeg kommet lidt i tvivl om, hvad man putter inden i dem!? Tænker at syntetisk pladevat er en dårlig ide pga. varmen, eller? Erfaring søges meget gerne, tak!

22 kommentarer:

  1. Man kan købe en slags "termostof"- kig forbi LutterIdyl, hun anbefaler det i hendes DIY på grydelapper:-)

    SvarSlet
  2. I Stof2000 kan mann købe sådan noget termostof beklædt med sølvfolie - lige netop beregnet til at stoppe inden i grydelapper...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)
      Det her sølv tmemostof, kan det stadig fås i stof 2000?

      Slet
  3. Nemlig, du skal købe termostof. Fås i stof 2000.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)
      Det her sølv tmemostof, kan det stadig fås i stof 2000?

      Slet
  4. Panduro har thermo vlies, det fylder ikke meget og er super velegnet til grydelapper

    SvarSlet
  5. Hvis det er dobbelt lag bomuld, ville jeg ikke putte noget indeni. Jeg kan bedst lide bløde, formbare grydelapper, og de to lag isolerer rigeligt.

    SvarSlet
  6. Glemte forresten helt at skrive at de er vildt søde, dine grydelapper!

    SvarSlet
  7. Hvor kan man finde opskriften henne? Det ser bare super sødt ud med de pink og hvide farver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskriften er fundet i Hendes Verden. Tror blandet er et par måneder gammelt nu. Har desværre ikke bladet mere, men kun opskriften som jeg klippede ud.

      Slet
  8. Tak for alle jeres gode råd. Jeg vil tjekke Panduro og Stof 2000 for at se, hvad der fungerer bedst som fyld.

    Den gamle krage - jeg er bange for, at strikket alene bliver for tyndt, hvis fade osv skal løftes ind og ud af en varm ovn.

    SvarSlet
  9. Jeg har syet "oceaner" af patchworkgrydelapper og har ALDRIG kommet andet i end tykt syntetisk pladevat .... og har aldrig fået klager :-)

    SvarSlet
  10. Da jeg i julen 87 syede mine første og eneste (eller ja der var nu mange på en gang) grydelapper var det også med pladevat i

    SvarSlet
  11. Rigtig rigtig søde grydelapper - men hårene rejste sig i første omgang ved din overskrift, da jeg er lige færdig med at læse bogen "Det syvende barn" af Erik Valeur, hvor den røde tråd i bogen er blå elefanter som er malet på væggen i et værelse og en sang om de samme blå elefanter - rigtig spændende bog :) eneste minus er at den er på hele 692 sider og svær at lægge fra sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bog har jeg ikke hørt om før. Men det lyder utrolig spændende.
      Jeg kender dog efterhånden mig selv godt nok til at vide, at formentlig ikke får den læst. Har det med at gå død i skønlitteratur efter bare et par enkelte sider.

      Slet
  12. Ja, du kan med fordel komme THERMIUM i.
    Det kan købes i Stof2000 og koster ikke alverden.

    SvarSlet
  13. Jeg tror også at termostof er godt at putte i (har aldrig prøvet det), men jeg har mange gange brugt gamle håndklæder og klippet til så de passer ind i grydelapperne. Det fungere også godt og isoler varmen ret godt og så er det jo genbrug som jeg ved du går meget ind for

    SvarSlet
  14. De gange jeg har syet ( patchwork ) grydelapper, har jeg lagt hundetæpper ind som jeg forinden havde klippet til, 3 lag, og så syet ovenpå lagene, med symaskine, således at de forblev faste.
    Selve syningen var på den vandrette side med ca. ½ cm. mellemrum og på den lodrette side det samme.
    Andre gange har jeg brugt aflagte håndklæder, som jeg osse har *syet sammen*

    God fornøjelse :o)
    Det er nogle fine grydelapper du der har har fået :o)

    Hilsen fra Bente.

    SvarSlet
  15. Har du et link til opskriften jeg må få. Er helt vild med elefanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tinna. Som beskrevet i indlægget er opskriften trykt i Hendes Verden og findes mig bekendt ikke online. Desværre er mine ting pt. i flyttekasser, så for nu kan jeg ikke hjælpe dig med en opskrift. Beklager.

      Slet
  16. Hej :)
    Det her sølv tmemostof, kan det stadig fås i stof 2000?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mie. Det ved jeg desværre ikke. Men da jeg købte det, var det en standard vare, så mon ikke.

      Slet