Gavebod


En stor gavebod, det er hvad det føles som et par gange om ugen. Familien og jeg har lavet et lille forsøg med at plukke grønne tomater og lade dem modne indenfor i avispapir. Resultatet faldt ud til den gode side, som det ses på billedet.

Mine engang så små tomatplanter er i løbet af de sidste måneder groet godt ude i haven. Faktisk er de blevet så store, at de mod forventning har fået en masse grønne tomater. Desværre fik jeg sået dem ret sent, så kun et par enkelte tomater er nået den helt postkasserøde farve på naturlig vis. Resten er helt grønne endnu og frosten skulle komme på besøg i nat. 

Frost og tomater er som bekendt en dårlig kombination, så på baggrund af vores lille forsøg, har jeg i dag plyndret planterne for alle de grønne tomater. Dette blot for at kunne pakke dem ind og ud igen af avispapiret til de forhåbentligt er lige så røde som test-tomaterne her.

Hjemmedyrkede ting smager bare lidt bedre end dem man køber. Måske det er indbildning? Dejligt er det i hvert fald at vide præcis hvordan de er drevet frem uden brug af pesticider eller vækstøgende stoffer.

10 kommentarer:

  1. Hejsa :-D
    med alt for mange grønne tomater, skulle du prøve at sylte dem. Se f.eks. min opskrift her: http://mini-hakkeren.blogspot.dk/2011/11/syltede-grnne-tomater.html de er super gode.

    Min egen høst slog dersværre helt fejl, så ingen af dem til mig i år. Piiiv

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Var lige en tur forbi din opskrift. Desværre tror jeg ikke jeg har så mange grønne tomater tilbage til, at det vil kunne betale sig at sylte dem. Men næste år planlægger jeg et par planter til. Så der vil jeg da klart huske opskriften - nu har jeg jo linket her.

      Jeg er nemlig også mest til surt-syltede sager :o)

      Slet
  2. Din blog er simpelthen så hyggelig og kreativ!
    Det her er min egen kreative blog, som jeg håber du vil tage et kig på.
    http://leadahlkirkegaard.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lea. Tusinde tak. Det er jeg virkelig glad for at høre!
      Jeg kan desværre ikke følge din blog via Google Friend Connect, men jeg vil rigtig gerne kigge forbi i fremtiden. Du tegner helt fantastisk! :o)

      Slet
  3. Nej, det er ikke bare dig. Hjemmedyrkede grønt smager bare bedre. Og duften af hjemmelavede tomater er bare helt fantastisk. Det er som om at denne duft forsvinder, lige så snart grøntsagerne (eller er det den der egentlig er en frugt?) rammer butikkerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Duften er lige i øjet.
      Der blev også snuset igennem mens de røde blev pakket ud af avisen ;o)

      Slet
  4. Man kan også lave stegte grønne tomater. Jeg har ikke selv prøvet det, men hørt at det skulle smge ret godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i. Jeg sidder faktisk og kigger opskrifter nu.
      Jeg har aldrig hørt om det før, men det ser jo faktisk ret god ud :o)
      Tusinde tak for tippet! :o)

      Slet
  5. Hej Helene
    Nu blev jeg jo lige lidt nysgerrig for jeg har ikke hørt det der med at man kan pakke dem i avispapir. Gør du det enkeltvis eller hvordan og hvor længe skal de ligge

    Mvh
    Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har brugt en opvaskebalje af plastik som står køligt. Eksempelvis i en kælder. Hver tomat har jeg først pakket ind i et stykke avispapir for derefter at placere dem alle nede i bakken.

      Så pakker jeg dem ud hver anden dage og tjekker hvor røde de er blevet. Det tager lidt tid, men tomaterne holder sig fint :o)

      Slet