Wiinblad og genbrugspriser helt generelt

Jeg har forsøgt at skære ned på diverse genbrugskøb. Konceptet kan jeg stadig godt lide, men pladsen er efterhånden lidt trang, selvom jeg har fået sorteret, struktureret, puttet i æsker og foræret en del væk. Derfor kom Bjørn Wiinblads fine billede, Nord, ikke med hjem forleden. Og hold da op hvor jeg senere fortrød...

Det var hverken særlig stort eller særlig velholdt. Rammen er virkelig ramponeret. Men da jeg senere kom hjem og genbrugsbutikken var lukket, kunne jeg pludselig se charmen i den ramponerede guldfarvede ramme. Jeg kunne endda forestille mig, hvor det skulle stå og pynte. Jeg forestillede mig også, at det allerede var solgt.

Heldigvis viste den følgende dags genbrugsbesøg 5 minutter i lukketid, at billedet stod på hylden endnu. Fluks kom det med hjem og pynter nu her. Billedet er faktisk min første Wiinbladting i farver. Billedet stod mig i 10 kroner, hvorimod jeg rundt om hjørnet i en anden genbrug blev tilbudt at slippe hele 225 for et lille fad af selvsamme Wiinblad.

Det er fuldstændig vildt så stor forskel der er på priserne alt efter både genbrugsbutikkens art og hvem der er på arbejde af de frivillige!

13 kommentarer:

  1. Sjovt, jeg har postet et indlæg om netop genbrugspriserne, hvor det også kom til udtryk, at du bestemt ikke er den eneste der oplever det

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var lige et smut inde og læse. Fedt at du og andre har sat så mange ord på. Jeg kunne ikke være mere enig.

      Personligt hører jeg til den type, som godt kunne finde på at påpege de høje og til tider urimelige priser. Jeg har også boykottet et par butikker på grund af netop dette.

      Slet
  2. Ved du at der en Wiinblad udstilling på Grimmerhus pt.
    den er meget spændende, og viser virkelig hvor mange forskellige genrer han evnede.
    Kan absolut anbefales ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den kendte jeg ikke til. Men den ser godt nok spændende ud!! Desværre har jeg netop sat gang i mit eksamensprojekt på 3. semester... Så tiden til en Middelfartstur er desværre ikke lige at finde :S

      Slet
  3. Som udgangspunkt synes jeg, at genbrug skal være meget, meget billigt. I princippet kunne jeg tænke mig butikker, hvor man afleverer, det man ikke kan bruge og hvor andre så kan komme og kigge, og tage det gratis, som de kan bruge. Men hvad med nødhjæp? Ok, måske kan vi give et symbolsk beløb, for det vi kan bruge. Synes bestemt ikke der er tale om symbolske beløb, som det ser ud nu. Jeg tænker i retningen af 5 kr. pr. ting - som så gives til nødhjælp. Jeg tænker, at vi har SÅ mange ting, som vi ikke bruger, og vi skal have det i omløb; videre til nogle, der kan bruge det. Hvis vi allesammen var bedre til at aflevere,det vi ikke bruger, kan det være, at overskuddet til nødhjælp ville være det samme som hvis genbrugsbutikkerne tager dyre priser. En ting er at overskuddet skal gå til nødhjælp i Afrika osv. men som enlig forsørger på sygedagpenge føler jeg mig provokeret, når jeg leder efter vinterstøvler til ungerne i genbrugsbutikkerne og bliver præsenteret for en pris på 75 kroner for et par udtrådte støvler af dårlig kvalitet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde det været en 'Like'-knap her, havde den fået et klik. Jeg kunne ikke være mere enig med din ide om at få sat tingene i omløb. Men jeg tror desværre der skal en hel holdningsændring til hos de fleste mennesker. Især i disse krisetider.

      Mange af de genbrugsbutikker jeg besøger oplever, at der kommer færre og færre ting ind.

      Slet
    2. Det må så være fordi folk sætter det i den blå avis? Jeg bliver altså også noget tilknappet når det er billigere i tiger eller lign... og oplever ind imellem kommentarer om nej hvor billigt fra ekspedienten.. og tænker ja, derfor købte jeg det.. ind imellem skulle man tro det var deres egne ting. Det vigtigste må vel være omsætning:-)

      Slet
  4. Er så enig!! Irriterede mig så sent som den anden dag over en ret så udslidt tremmeseng uden madras til 500 kr!!! Du kan jo nærmest få en ny i IKEA til samme pris ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis! Det er der jeg tit ikke kan holde min mund og nævner min skepsis overfor prisen.

      Slet
    2. Sagde også til damerne at jeg troede det vat engenbrugs butik og IKKE en antik handel eller luksus second hand butik. Damerne tror jeg de skal spinde guld... Tsk tsk

      Slet
    3. Man skulle ind imellem også tro, at man var gået ind i en antikbutik og ikke en genbrugsbutik!

      Slet