Flashback - mit allerførste genbrugsfund

Dragen her er ikke mit første genbrugsfund nogensinde - den blev broderet i går aftes og fylder ikke mere end en 1 krone. Men broderitråden jeg brugte er herimod mit første genbrugskøb nogensinde.

For snart 10 år siden lå der en lille bitte genbrugsbutik tæt på hvor jeg bor. De gange jeg fik sneget mig ned i byen på tur alene, måtte jeg lige forbi og kigge. I butikken var en masse søde frivillige damer. Inde på deres "lager" havde de kasser med broderigarn og gamle frimærker. Da de fandt ud af, at det var hvad jeg kiggede efter, blev jeg gang på gang inviteret ind, så jeg kunne side og sortere.

Damerne fortalte altid små søde historier fra hverdagen. Mange snakkede også om dengang de selv havde broderet eller været kreative. Kan huske jeg synes det var så hyggeligt at kigge forbi - på trods af at pigerne fra min folkeskole aldrig gad med derind. Så det blev for det meste bare et sted, hvor jeg selv kiggede ind.

Broderigarnet kostede altid 1 krone pr. nøgle. Men hvis jeg havde samlet flere nøgler, fik jeg dem altid alle sammen til en helt særlig pris. Havde jeg en 20'er med, ja så fik jeg de nøgler jeg ville have for den. Var der kun en 5'er, ja så var det prisen.

Siden da er genbrugsbutikken lukket og genåbnet påny et andet sted. Jeg kigger stadig forbi på jagt efter skatte og hilser på de nye damer. Men det bliver aldrig det samme som dengang. Det var virkelig hyggelige tider :-)


8 kommentarer:

  1. Jeg arbejder selv i en genbrugs og elsker at gøre kunderne glade, men du har ret i at det ikke er som for ti år siden, da var der mere tid og ro både til snak og hygge fordi kunderne GAV sig god tid. I dag er det mere et spørgsmål om at få det gode kup. Men det er der nogle gange langt imellem, alle ved hvad der er in, og "nettet" har også været med til at man checker sien ting inden de ryger til genbrug.

    Bare lige en tanke der opstod da jeg læste dit varme indlæg.

    KH Bedstemorkaren

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige været et smut inden om din fine blog, og læse om det klinkede fad - fantastisk håndværk, at et sådan fad kan "lappes" så usynligt.

      Hatten af for den frivillige indsats du leverer i genbrugsbutikken et sted!

      Slet
  2. Hvilket dejligt flashback - tak for at du delte den dejlige historie.

    SvarSlet
  3. EJ hvor hyggeligt. Og sikke en sød lille drage, du har broderet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En ræv og nogle fugle er kommet til siden. Skal nok få vist frem :-)

      Slet
  4. Jubii, Bubble Bobble :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Det var tider, da den regerede spillemaskinerne ;-)

      Slet