Tomatforsøg

Sidste år kom jeg alt for sent i gang med at få sået tomatplanter, hvilket resulterede i, at planterne ret sent var store nok til at komme udenfor. De sidste mange tomater måtte tages ind i grøn tilstand. Men det skal være løgn i år - så nu er der sået rigeligt med tomater i vindueskarmen. Så kan de nyde solen indefra indtil frosten er helt væk.

Igen i år har jeg forsøgt mig med blommetomater. Det fungerede rigtig fint sidst år selv på trods af den sene udplantning.

Potter havde jeg ikke rigtigt nok af, så tomaterne blev stået i bunden af en del mælkekartoner. Ideen fik jeg herfra denne yderst farverige hjemmeside :-) Det virker til at fungerer fint. Haha. Indtil det modsatte er bevist og vand siver ud af bunden på dem...

14 kommentarer:

  1. Hvis nu du skærer hul i siden af dem i stedet for, er der plads til mange flere :)

    SvarSlet
  2. Se evt her: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=396673027097150&set=a.314456921985428.67113.314286125335841&type=3&theater

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er desværre ikke på Facebook, så jeg kan beklageligvis ikke set billedet du linker til, men jeg kan sagtens forestille mig pointen. Det må kaldes optimering :-)

      Så til næste såning vender jeg kartonen den anden vej :-) Tusinde tak for tippet!

      Slet
  3. Mælkekartonner plejer at fungere fint. Indtil frøene spirer ville jeg dog sætte plastic over, eller samle dem i en stor kasse hvor du dækker dem til. De kræver megen varme og fugt for at spire, er min erfaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. De står sammen ved et vinduesparti hvor temperaturen bliver utrolig høj, selv ved bare lidt solskin som i dag - af samme årsag :-)

      Slet
    2. Netop fordi temperaturen bliver meget høj er det godt at dække dem over med plastic. Så undgår du nemlig at frøene tørrer ud - det har de nemlig ikke godt af :)

      Slet
    3. Jeg vil forsøge mig med lidt plastik også - i kombination med vandkanden :-)

      Slet
  4. Får helt forårs kuller, har udsigt til drivhus denne sommer, så overvejer også at sætte en masse til at spirre. Tak for din inspiration og det er en vildt fin blog du har, er ny fast læser og vil glæde mig til at følge med.
    Du er velkommen forbi min blog. God påske.

    http://kaerholmkrea.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for de fine ord. Det glæder mig, at du har lyst til at kigge forbi "herinde" med sådan en sød kommentar.

      Rigtig god påske! Og på gensyn inde på din blog :-)

      Slet
  5. Fniiis... "Indtil vand siver ud af bunden"

    Søde lille ven... det er en mælkekarton, så jeg tror ikke, der er noget der siver ;-D

    Får du evt. for mange grønne tomater i år, skal du helt bestemt lave syltede grønne tomater. Jeg har en opskrift på nogen, der ikke er søde... og ihh guder, hvor de smager ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde lille ven... Når mælkekartoner står med jord og vand i mange uger + en plante med voksende rodnet, kan den sagtens blive utæt, har jeg fået et par advarsler om pr. mail.

      Og med en kun ludbehandlet vindueskarm, er det er ret uhensigtsmæssigt at der siver brunligt jord/vand ud. Så til den tid, må de flyttes over i en større potte eller noget. Alternativt en ny mælkekarton :-)

      Så for at undgå de

      Slet
  6. God ide at så i mælkekartoner. Jeg har også lige plantet tomater og chilier. Dem har jeg dog sået i en spirekasse med en varmemåtte under :)

    Billeder på min blog af spiringen. Kig forbi hvis det har interesse :)
    http://sommerfuglen-blog.blogspot.dk/

    Mvh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg smutter straks forbi - kan ikke få nok at ting som spirer i disse snefyldte dage. Nu troede man lige, at foråret var på vej, og så sner det :S

      Slet
  7. nice idea, I still have to do get some more seeds

    SvarSlet