Historien om en dåse - 'Ishus på landet'

På min loppetur i går, røg denne lækre dåse også med hjem. Dåsen er designet for Frederiksborg is og Diplom is af tegnestuen 'Grønne studie'. Motivet hedder 'Ishus på landet'.

Tegnestuen 'Grønne Studie' blev grundlagt i 1973 og blev drevet af Bente og Ernst Lohse. En af grundtankerne ved at stifte tegnestuen var, at illustrere det levende, groende og grønne. Netop nogle af de ting jeg kommer til at tænke på, når jeg ser dåsen.

Jeg kan ikke huske at have set dåsen da jeg var barn, alligevel forbinder jeg motivet med sommer i 90'erne. Motivet findes også som en del af en plakatserie - jeg er netop stødt på 3 af motiverne i min lokale Blå Kors genbrugsbutik. Desuden findes motivet også trykt på stof.

Dåsen har stået min på ønskeliste rigtig længe. Jeg har dog været for nærig til at betale 80-100 kroner plus porto. Men nu dukkede den endelig op til en flad 20'er.

Hurra for billigt genbrug og smukt design fra en svunden tid!

9 kommentarer:

  1. Hvor er den fin !
    Skønne farver..
    Og så elsker jeg også at gøre en god handel. ;)
    Hyggelig blog du har! Følger med..

    Hilsner
    Trine
    Clara-carl.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for din søde kommentar, Trine :-)

      Slet
  2. What a lovely tin!!!! :) xo

    SvarSlet
    Svar
    1. Speacially the cows are quite nice :-) They reminds me of Ben&Jerry Icecream.

      Slet
  3. Dén kan jeg slå!

    Jeg fandt samme dåse i en genbrug forleden - til 60 kr. Jeg syntes, det var lidt dyrt, men ok. Da jeg så skulle til at betale, flippede den søde salgsdame helt ud over prisen, som i hendes øjne var ALT for høj.

    Efter lidt diskussion i baglokalet fik jeg den med - til en femmer! :D

    Jeg er også helt vild med det klare, naivistiske motiv. Og nu har jeg hele tre af slagsen til at stå og pynte :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk at høre, at den venlige dame i butikken havde en holdning til prisen. Synes også 60 kroner for en gammel masseproduceret dåse er for meget - det var hun enig i, kan jeg læse mig til.

      Tillykke med dit fund :-)

      Slet
  4. Før du blev født var der i byen en dejlig gavebutik der hed Idé Butik 50. Der havde ekspedienterne meget lange negle og pakkede flot ind. Butikken var fuld af lækre sager, sæber, kaffe, interieur, Dranella og altså dåser, plakater, kort og andre sager med dit yndlingsmotiv. Dengang kaldte vi det bare Grøn studie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er her jeg skumler lidt over, at jeg ikke kom til denne jord noget før... Noget siger mig, at jeg ville have besøgt den butik tit :D

      Tak fordi du havde lyst til at dele historien.

      Slet
  5. Neeej, den kender jeg da godt fra min barndom :-))) Hvor herligt!
    Skønt at finde sådan noget guld til ingen penge :-)

    SvarSlet