Blomstrede spekulationer


Når jeg får fingre i smukke dynebetræk og andet lækkert stof fra "gode gamle dage", spekulerer jeg tit over, hvilke blomster som har været inspiration til motivet. Inspirationen til nedenstående betræk, fundet i en genbrugsbutik i København, har jeg grublet længe over.

I den lokale Plantorama stødte jeg i foråret ind i det de kalder en 'ildbold', som bare måtte med mig hjem. Alle ovenstående billeder er af to planter, så farvespændet er enormt. Fra helt sart lyserøde til ildrød, orange og pink.

Siden jeg fandt betrækket har jeg derfor spekuleret over, om ildbolden var inspirationskilde til stofprintet. Nu har det så vist sig (eksempelvis her), at betrækket også findes i "ildfarver" som min søde lille blomst.

Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke, at 'ildbolde' også må findes i en lilla/blå/hvid variant. Men ingenting dukker op, når jeg søger på 'ildbold', så mon ikke blomsten har et helt helt andet navn, som den ansatte i Plantorama ikke lige har kendt til?


7 kommentarer:

  1. Beautiful flowers and fabric! :) x

    SvarSlet
  2. http://odenia.dk/category/lantana-ildkrone-27/

    SvarSlet
    Svar
    1. Så var de der, Ildkrone simpelthen. Tak :D

      Slet
  3. Jeg troede først ildbolden er det samme som Hortensie på tysk fordi jeg synes den ligner meget, men så fandt jeg lige ud af at det er en anden blonst, men Hortensien findes i hvert fald også i blå:
    http://www.gartentips24.de/straeucherhortensie
    Og hold da helt op hvor er både dynebetræk som blomsterne smukke!

    SvarSlet
  4. Jeg synes mere den ligner noget ala en flittiglise - her er et link til en masse farvede nogen, men det er den hvide jeg altid har forbundet den med.... dog vidste jeg ikke at det var en flittiglise den hed , så måske findes der en lignede hvid blomst , som er den jeg i virkeligheden tænker på, haha
    http://lavprisfroe.dk/-sommerblomster-fro/352-flittiglise-safari-bl-farver-impatiens-walleriana.html

    Google den også i hvid

    Ildkronen er nu meget flottere end flittiglisen ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor blomst i sig selv kunne sagtens være en flittiglise. Men måske ringstrukturen i blomsterne er inspireret af ildkroner? :-) Det er bare et vildt skud...

      Slet
    2. Haha, det viser hvor forskelligt vi ser på "ting" , altså hvad vores øjne ser .... Jeg havde slet ikke tænkt på at du mente "hele" ringen, lignede ildkronen (som ser SÅ flot ud, at jeg vil se om jeg kan få den til min have) - når jeg ser betrækket ser jeg dem som "enkelte blomster" der danner tre ringe ..... haha
      Ville i går ha mailet nogen billeder af vores gamle sengetøj, som er kasseret for længst - men jeg er sikker på at der i mellem det gamle sengetøj er noget orangegult noget med den samme "enkelte" blomst på, ingen ringe, men spredt mellem andre blade/blomster.... Men seføli kunne jeg ikke finde billeder af lige de to betræk jeg tænkte kunne intressere dig , - vil kigge ikke scannede foto i gennem senere og se om de skulle være der

      Slet