Klunsning forbudt!?

Personligt har jeg ingen skrubler ved at springe på hovedet i en bunke storskrald eller ned i en affaldscontainer, for at kunne tage andres udsmidte ting og sager med mig hjem. I tidens løb er det blevet til rigtig mange gode og helt gratis ting. Møbler, bøger og køkkenting. Desværre er det decideret forbudt at klunse på eksempelvis min lokale genbrugsstation.

Syv, ni, tretten har jeg endnu ikke prøvet at stå og sukke over en udsmidt ting, som jeg ikke har måtte tage med hjem. Var det sket, vil jeg ikke forsværge, at jeg alligevel havde ventet på fri bane og derefter nuppet sagen med mig.

Generelt synes jeg, at den tilgang til det mange kalder affald er helt, helt forkert. Rigtig, rigtig mange ting ender som affald. Dette på trods af, at tingene sagtens kunne bruges igen både direkte som de er og indirekte, hvor tingene istandsættes eller delvist genbruges.

En løsning er nu blevet præsenteret og implementeret på en række genbrugspladser på Sydsjælland drevet af firmaet Affald Plus, som jeg flere gange har samarbejdet med. Her bruger de ansatte hvert et ledigt minut på at fiske alle brugbare ting som smides ud til side, hvorfor alle tingene sælges til gavn for både nye købere og de formål som pengene fra salget går til.

Står man med ting fra eksempelvis et afdødt familiemedlem, som man ikke ønsker at se hjemme hos nye brugere, ja så kontakter man bare de ansatte, og tingen mærkes som affald og tilintetgøres. Intet problem.

Ovenstående er bare én ud af mange mulige løsninger på Danmarks "affaldsproblem". Læste lige på DR's nyhedsside, at vi er Europamestre i skrald - en ret trist titel, nu hvor der findes så mange glimrende måder hvorpå brugte ting kan tænkes ind i nye sammenhænge!

8 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke være mere enig!!!

    Mere genbrug, mindre skrald! :)

    SvarSlet
  2. Præcis sådan har jeg altid ment, man burde behandle vores storskrald!
    godt, det går i den retning

    SvarSlet
  3. Helt enig. Det har ofte gjort ondt i mig når jeg ser hvad der bliver smidt ud .. ofte er det jo smadret når det ligger i kontaineren. Sidst jeg var der, havde en smidt en stak blåmønstrede engelske tallerkner ud !!!!! de lå helt smadret nede i containeren.. Hulk
    Har aldrig fattet hvorfor man ikke forsøgte at tjene penge på det, en arbejdsløs kunne jo tjene sin egen løn ind ved at styre en "butik" på genbrugspladsen.

    SvarSlet
  4. Här där jag bor har kommunen en bod på återvinningscentralen, där man kan lämna brukbara saker istället för att kasta dem i containrarna. Sedan fixas sakerna till vid behov och säljs på en loppmarknad som kommunen också driver och där personer med olika funktionshinder får jobba efter egen förmåga. Jättebra ur både miljö- och socialt hänseende!

    SvarSlet
  5. Jeg er så glad for affald plus´s nye initiativ. Jeg har alllerede været forbi butikken flere gange og fundet nogle fine ting. På den ret våde åbningsdag, fandt vi et stort set nyt kaninbur til min mormor. Jeg har selv fundet nogle flasker til fx. hyldeblomst og håber meget på at finde flere fine ting der ude

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bor desværre ikke lige selv i nærheden, men var der på den våde åbningsdag, hvor der også var mange fine sager :-)

      Slet
  6. Jeg er så enig! Har stortset klunset alle mine egendele. Jeg føler det er meget mere værdifuldt at genbruge end at købe nye ting. Man kan give de gamle møbler nyt liv, og man gør en god gerning - mindsker vores storforbrug. Jeg er også lige begyndt en blog om at klunse, hvis du har lyst til at kigge forbi :-) Er helt ny i blogverdenen, men hvor er det vigtigt at få sat fokus på at genbruge vores og andres skrald.
    Har du hørt om Byttemarkeder? De foregår over alt i landet, ca. en gang om måneden. Det går ud på at man kommer med ting eller tøj som man ikke bruger længere (man skal ikke komme med noget, hvis man ikke har noget), lægger det på nogle borde. Derefter går man rundt og tager så meget eller så lidt man har lyst til fra bordene. Jeg synes konceptet er helt fabelagtigt. Og så er det helt gratis :-)

    Mvh Matilde
    www.atklunse.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk emne at tage op med en blog, Mathilde! Melder mig straks som fast læser :-)
      Har netop været forbi den lokale genbrugsstation i dag og grublet over, hvorfor man stadig ikke kan få lov at tage ting med derfra. Dog så jeg ikke selv noget, som jeg måtte smugle med derfra denne gang.

      Slet