Ren nostalgi, Lillebror glas


dette fine billedet via Instagram i formiddags. Straks kom jeg i tanke om det fineste jordbærglas, som jeg altid fik saft i hos min Farmor som barn. Hjemme hos Farmor røg jeg på hovedet i skabet på jagt efter det glemte jordbærglas, minsandten om det ikke var der endnu :-)

Farmor tøvede ikke med at forære mig det, så nu står det hos mig. Jeg husker slet ikke jordbærosten som var i, kun glasset. Jeg var ikke engang klar over, at glasset også fandtes med ananas motiv.

Men nu har jeg så en god grund mere til at tjekke køkkenafdelinger i genbrugsbutikkerne og på sommerens loppemarkeder. Jeg bliver simpelthen nød til at have min egen lille samling til når der kommer børn på besøg ;-)

17 kommentarer:

  1. Nårh ja... Du sætter tankerne igang, jeg husker kun svagt osten og de glas. Sjovt hvilke ting der ind imellem dukker op fra barndommen. Der var også en gang hvor man kunne få lillebrorost på tube, lågen var hans hoved. Du har fremkaldt et smil på mine læber. Jeg tænker videre og graver lidt i hukommelsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. God gravning! Håber du finder mere godt :-)

      Slet
  2. Nej, så fint! Dem har jeg også glædeligt drukket af gennem min barndom, men måske egentlig kun det med ananas? Hmm. Men jeg kan heller ikke huske noget om nogen ost, det er altså hårdt at blive gammel ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha.. Det er nemlig rigtig hårdt at blive gammel!

      Slet
  3. Første tanke øv og mere øv, jordbær og ananas ost... Øv...
    men super søde glas, vil også se efter dem:-)
    hvordan får du plads til alt?!:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tænker heller ikke lige på mums som det første, når jeg hører ananas- og jordbærost a la Lillebror.

      Trylle trylle... Jeg har netop kørt en oprydningsrunde, hvor en masse ting er røget retur til genbrug, hjemmegjorte ting er foræret væk og ting fra min barndom solgt på et loppemarked. Men der er stadig mange ting, det har du ret i :-)

      Slet
  4. jeg køber dem også altid når jeg støder på dem rundt omkring.. mest fordi de har en kanon størrelse til børn på 0 - 4 år - og dem har jeg jo 3(!) af:-)
    Og mine børn er store fans af ostehaps, så de elsker at drikke af dem.

    dog husker jeg INTET om at der var ost i de glas.. men da jeg var barn fik jeg også kun sund biodynamisk kost, frisk presset gulerodsaft og masser af vitaminpiller.. og jeg gætter på at ostehaps ikke var en del af den kost plan;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Støder du "tit" på dem? Synes aldrig jeg har set et eneste, uden dog at kigge specifikt efter dem.

      Slet
    2. tit og tit... de er der af og til.. når jeg får for mange så skal jeg nok huske dig;)

      Slet
    3. Så er der måske håb. Jeg fortsætter jagten :-) Og mange tak!

      Slet
  5. I mailen, skrev jeg "er der ikke også en kande" - men da jeg jo kan læse at der var ost i de her glas, er jeg ret sikker på der IKKE var en lillebror kande ;-D Haha , nå googlede lidt for at se om det var Petite Danone/danonino kander jeg huskede men næææh heller ikke det kom der en kande frem af .... Men mener altså vi havde en kande med appelsiner på, der smilede, og havde arme og ben , husker dem også med citroner og en rød frugt, som dog nok når jeg tænker efter var hindbær og ikke jordbær som jeg troede i går da jeg så dit glas. - som jeg husker det er der et lille låg øverst i samme farve som bærret på kanden ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. En kande tror jeg heller ikke på :-)

      Slet
  6. Nååååhr!
    Dem husker jeg tydeligt.
    Jeg havde et med ananas på, det blev døbt Annes-ananas-glas, en anelse svært for en lille pige at sige, men det blev det, det hed. Min mor kom desværre til at smadre det under opvask en dag. Har endnu ikke tilgivet hende. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha... Annes-ananas-glas... Ja der skal tungen holdes lige i munden. Super ærgerligt at det smadrede. Det undrede mig faktisk lidt, at mit jordbærglas ikke nåede at smadre hos min Farmor.

      Slet
  7. Helene, nu var det jo mig der postede det billede på IG. Jeg har et ekstra ananas glas. Stik mig din adresse så får du det ;-)

    SvarSlet
  8. Omg jeg har os tænk på den skide ost 100000000 GANGE DEN SKAL BARE TILBAGE SKA DEN! BUM

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan du godt lide osten, eller vil du have glassene?

      Slet