Strikkeerfaring / uldgarn?

Gode råd / erfaring søges! Jeg hækler fra tid til anden en del, men strikkepinde og jeg bliver aldrig rigtig gode venner. En ærgerlig detalje, når man har forelsket sig i en Sarah Lund inspireret striktrøje!!

Jeg havde egentlig slået en sådan trøje ud af hovedet, men efter en uge på den færøske G! Festival med diverse låne-striktrøjer på i sommers, ja så blomstrede ønsket om en trøje igen... Så min strikkende mor er blevet sat på sagen.

Dog skal jeg selv have klaret noget garn. Her er jeg på baggrund af sommerens lånetrøjer kommet frem til, at min trøje ikke skal være strikket af ren "klassisk" uld - jeg synes det kradser! Ønsket er derfor noget blødere, hvorfor jeg er stødt på Mayflower Cosmo garn.

Garnet skulle ifølge diverse hjemmesider være blødere end "almindelig uld". Herudover er det jo en fordel, at det kan tåle maskinvask på uldprogram. Imidlertid har jeg læst flere eksempler på, at bare 1 vask har tilnærmelsesvis forvandlet strikkede sager til ren fnuller pga. at garnet er dårligt behandlet.

Spørgsmålet er så, om det er få enkelte tilfælde, eller den generelle tendens? Findes der mon nogle af jer, søde læsere, som har erfaring med Mayflowers Cosmo garn-serie?

Og hvis ikke Mayflowe Cosmo, hvad så, hvis det skal være lidt blødere end "almindelig uld", men stadig dejlig varmt? Opskriften til projektet er i øvrigt denne her.

9 kommentarer:

  1. Hej Helene
    Jeg har desværre ikke erfaring med dette garn, du må en tur i garn butikken og få gode råd og gramse lidt på de forskellige garner de har.
    Hvilken farve skal den strikkes op i ? Den er super sej i grøn / sort. Og vil garanteret passe rigtig godt til dig tænker jeg.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil helt sikkert gå finde en fysisk butik og gramse på lidt forskelligt garn. Jeg synes bare desværre ret tit at man møder ekspedienter som er forblændet af deres eget produkt. Og lige med Cosmo-garnet har flere haft dårlige oplevelser, men jeg er lidt i tvivl om omfanget.

      Lige så glad jeg er for farver i indretning, lige så glad er jeg for sort/hvidt tøj. Så den ender nok i sort/hvid/creme :-)

      Slet
    2. Kan godt forstå dit klassiske valg med sort /hvid men den anden var bare som et frisk pust :-)

      Slet
    3. Jeg havde aldrig overvejet en sådan kombination, altså sort/grøn. Men efter at have set den færdigstrikket i de farver, kom den også med i overvejelserne :-)

      Slet
  2. Ih, den model kan jeg også godt lide og set på den før, men jeg kan ikke strikke tofarvet - endnu.

    Garnet, som du nævner, har jeg ikke nogen erfaring med, men hvis jeg stod i dine sko, ville jeg gå ned i en fysisk butik og spørge til råds, og som Helle også skriver, så kan du mærke på garnet og ikke mindst se farverne i virkeligheden.

    SvarSlet
  3. Jeg har en lille smule erfaring med Mayflowers Cosmo garn. Har strikket en trøje i det, og det kradser IKKE. Jeg er nemlig meget, meget sart med uld, og holder det gerne op til halsen for at mærke om det kradser. Det gør Cosmo ikke - på mig i hvert fald.

    SvarSlet
  4. Hvis du er på facebook, så meld dig ind i gruppen Strikke og hækle tøsserne. Der findes rigtig mange dygtige kvinder, som vil kunne svare på dit spørgsmål. det er en gruppe, hvor folk er rigtig søde til at hjælpe hinanden :-)

    SvarSlet
  5. Kære Helene
    Du kan med fordel få din mor til at strikke trøjen i Naturuld fra Hjertegarn. Det holder sig pænt, men trøjer i uld vil fra tid til anden ALTID fnuldre. Naturuld kradser ikke - synes jeg, men det er jo et holdningsspørgsmål der kan diskutteres. Med hensyn til vask, så skal store uldtrøjer faktisk ikke vaskes. Hvis du hænger/lægger den udenfor en dag med fugtigt vejr, vil den rense sig selv af det. Det slider utrolig meget på tykt uld at vaske på det. Du (og mor) er hjerteligt velkomne i min fysiske butik, hvis I en dag er i nærheden af Ballerup - så skal jeg med glæde vise dig forskellige former for uld. Butikken hedder Fox og Jane, hvis du får brug for det ;-). Ellers held og lykke med projektet. I øvrigt har Mayflower en gratis opskrift liggende på nettet på sådan en trøje - kig under fanebladet med Cosmo - hvis du ikke allerede selv har fundet den. Venlig hilsen Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Trine! Fantastisk tip at få vedr. udendørs ophængning. Jeg vil forelægge min mor ideen om en tur til Ballerup :-)

      Slet