1. december - Julesok af genbrugstekstil


 

Hver december måned gennem de sidste år har jeg sendt en masse børnefamilier en venlig tanke. Mange supermarkeder, i hvert fald her i området, har den ordning, at børn kan få lov at hænge deres julesok op i butikken som udsmykning, mod at supermarkedet fylder den med slik gennem december måned. Til slut i december kan børnene så hente sokken...

Netop lige op til jul opstår kaosset, for over 50% af de ophængte sokker er helt identiske, hvilket godt kan give problemer når navnene på sokkerne også er skrevet på ens sedler, god jagt på den rigtige sok har jeg tænkt. Tilstanden har dog ført til, at flere børn og deres forældre har fremstillet utrolig fine sokker som skiller sig ud fra mængden. Blandt andet mange sokker af genbrugstekstiler som kaffesække, juleduge og løbere. En ide jeg selv har praktiseret, primært fordi alle de juleprints jeg holder af "kun" findes brugt.

Eksempelvis har jeg lavet sokker af juleskjorter, juleduge og ikke mindst af et sengesæt med Bamses Julerejse - yndlings julemotivet:







Materialerne til alle mine julesokker har været det samme: genbrugstekstil, avispapir (til at lave en skabelon), saks, blyant og eventuel pynt som knapper, stofrester eller lignende.

Når jeg har haft materialerne, har jeg tegnet mig en skabelon på avispapiret. Personligt har jeg fundet ud af, at store "brede" julesokker er det jeg finder mest julet. Altså sokker som selv Kyllings Bamse kunne få på :-) Alternativt kan man jo lave alt fra højhælede julesokker a la damestiletter eller sokker med et smalt skaft. Kort sagt mulighederne er uendelige.

Fremgangsmåde har været at bruge skabelonen til at klippe fire stykker stof ud med (+ 1 centimeters sømrum). De to stykker har jeg syet sammen til selve sokken, de 2 andre til foer i sokken, så eventuelle gaver kan ligge fint og blødt :-) Jeg har lavet skaftet på sokkerne lidt længere, så der har været en stykke at bukke ned som topkant på sokken. Dog ikke på Tuborg-sokken, hvor ærmekanterne har ageret topkant.

Personligt er jeg mest til at montere stropper til ophængning, lommer, knapper, perler, bogstaver eller andet pynt, når sokken er færdigsyet på maskinen - jeg har altid elsket håndsyning. Alternativt kan man, inden man syer foer og ydersok sammen påsy pynt på maskine.

Morgendagens kalenderlåge kræver en god del røde og grønne Lego klodser. Har du selv børn, eller måske børn i familien eller vennekredsen, kan du måske låne dig frem :-)

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hyggelige og julede er de i hvert fald for mig :-)

      Slet
  2. God ide, da der er rigtig mange juleløbere og -duge, som ikke længere bruges. Så kan de få nyt liv. :)

    SvarSlet
  3. Jeg er vild med den runde dug og har selv lige købt den som bordløber. Ved du hvem der har 'tegnet/designet' det skønne print ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså Sødahl har i sin tid produceret den. Men hvem den specifikke person bag designet er, ved jeg desværre ikke. Men jeg sender tit personen en tanke - synes måden hvorpå hele juleevangeliet er afbilledet på er genial :-)

      Slet
    2. Tak for svar. Det er så søde billeder på den dug! Og kan rigtigt godt lide dine genbrugssokker også!!

      Slet