11. december - Julekugler af Lego


På flere hjemmesider har jeg set de flotteste juleophæng udelukkende bygget af Lego. Desværre kræver hvert ophæng, især de flotte julekugler, rigtig mange specialdele som jeg ikke har kunne finde andet end ved at købe dem fra nye - så går ideen af projektet.

Derfor har jeg kreeret en julekugle udelukkende af reelle byggekloder og mindre flade plader - begge dele relativt let tilgængeligt.

I forbindelse med dette projekt er der 2 løsninger alt efter om man har børn eller ej. Har man børn med Lego, kan man spørge om lov til at låne til en julekugle. Må man ikke låne, eller har man ingen børn, ja så må man kigge sig lidt om i genbrugsbutikker. Personligt har jeg selv været heldig sådanne steder - og priserne er som regel super fordelagtige. Den Blå Avis formilder også mange gode Lego-tilbud fra sælgere i hele landet.

Og når december er forbi, kan kuglerne skilles ad og genbruges til noget andet :-) Måske kender man nogle børn som kan glædes med Lego?

Du skal bruge en del klodser, farven på klodserne bestemmer du selv. Er der ikke nok i en farve, kan to farver kombineres i et mønster. Se eksempelvis min rød/hvid kugle ovenfor. Jeg har ikke skrevet præcis hvor mange klodser der skal til af hver størrelse, da det kan variere - skal man bruge en klods med 8 "dutter" på, kan man også slippe afsted med 2 klodser med hver 4 "dutter" på.


Der startes med følgende 5 lag Lego. De tre lag mod venstre er Lego plader mens de to største lag mod højre er af reelle klodser:

Sammensat ser de fem lag sådan ud:


Herefter placeres to nye lag under de fem første lag Lego. "Kransen" er af reelle klodser mens de små firkantede "dutter" er små tynde plader: 

Påsat ser den begyndende julekugle sådan ud:

Herefter påsættes endnu tre lag reelle klodser:




Påsat ser den halve julekugle nu sådan ud:


Herefter gentages alle lagene bagfra, så den halve kugle bliver til en hel. Herefter kan man sætte en snor i kuglen ved at løfte den øverste plade af og sætte snoren under, inden man sætter den fast igen :-)

Lågen imorgen kræver papemballage fra eksempelvis cornflakes eller lignende. Alternativt en mælkekarton med eller uden skruelåg.

11 kommentarer:

  1. De er noget så cool - men bliver de ikke tunge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Til et mindre indendørs juletræ, som også skal rumme anden pynt. Jo, så er de tunge og lidt voldsomme. Men har man et stort juletræ, kan de kraftigste grene inders på træet sagtens holde dem :-) Som vist på billedet, hvor jeg lånte et grantræ i naturen til projektet.

      Slet
  2. Du er god til at finde på.
    Og nyt blog design igen ....det her er nemmere end det tidligere nye, mere overskueligt og rart med kommentar feltet lettilgængeligt
    Go december, glæder mig til at pakke blogindlægget op i morgen
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Det "gamle nye" design viste sig at drille lidt for mange på smartphone-fronten. Så jeg skiftede det ud igen :-)

      Ja, min hittepå-somhed og fantasi fejler bestemt ingenting, bliver jeg tit fortalt.

      Slet
  3. Svar
    1. :-) Tja det kommer nok an på øjnene som ser dem. Andre synes det er en anelse barnligt at hænge sådanne klodsede kreationer på træet.

      Slet
  4. Så kan man endelig bruge alle de lego klodser til noget fornuftigt! :) Herhjemme bliver tingene samlet når de er ny, skilt af når der leges med dem og derefter smidt usamlede i en kasse, hvor de så ligger.. og ligger...

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har jeg ryddet en skuffe i kommoden til klodserne, hvor de befinder sig skilt ad, så de er klar, når jeg får en ide til et byggeprojekt :-)

      Slet