13. december - Rudolf til væggen



Ingen jul uden Rudolf. De sidste år har jeg pyntet mine hjorte og elgetrofæer med sløjfer og julekugler, men det er bare ikke helt så julet som en "rigtig" Rudolf!

Til at lave din egen Rudolf skal du bruge: 2 A4 ark karton. Det skal helst være karton, ikke tyndt papir og heller ikke alt for tykt pap. Bruger man papir skvatter Rufols gevir, eller vesir som jeg plejer at kalde det, sammen. Med pap er det svært at klippe de runde buer fint ud. Selv har jeg brugt karton fra bagsiden af A4 blokke med skrivepapir.

Ud over karton kræver fremstilling af Rudolf en saks, en blyant + et viskelæder, et langt stykke stof eller et bredt stykke silkebånd. Personligt har jeg brugt den røde ensfarvede kant på et stykke Graziela hjerte-stof. Til den røde næse kan bruges et lille stykke rødt pap, men det er ikke et krav. Selv fandt jeg rødt karton, da jeg "slagtede" min pakke med køkkensalt - hvad gør man ikke for Rudolf!?

Til at formgive Rudolf bruges nedenstående skabeloner. Alle figurerne tegnes over på karton. Der laves et styk af nr. 1 - 8, og 2 stk af selve rensdyrhovedet markeret med (x2):

(ønsker du en større eller mindre Rudolf, kan skabelonerne nedenfor bare formindskes eller forstørres alt efter ønske)


Herefter er det faktisk "bare" at klippe alle delene ud og skubbe del nr. 1 - 8 på plads. Herefter kan Rudolf, eller Rudolfine, pyntes med en sløjfe eller julekugler alt efter lyst.

Kalenderlågen imorgen kræver grønt, rødt og hvidt plastik i større mængder. Kakao-, kaffe- eller slikposer. Alternativt andet plastikemballage.

6 kommentarer:

  1. Hvor er den bare sød :) Gemmer lige et link til dit indlæg så jeg kan finde det igen hvis jeg nu liiige kommer på at juleklippe en af dagene alligevel - det er lidt besværligt når man er delvist sengeliggende.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. God bedring - håber din tilstand efterlader muligheden for bare 1 Rudolf :-)

      Slet
  2. Fed ide - måske det jeg skal lave senere i dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I så fald god arbejdslyst :-) Det kunne være fantastisk, hvis man måtte se et billede af den færdige kreation!? :-)

      Slet
  3. Den er godt nok sød! Da jeg så den på billedet, tænkte jeg, at det så svært ud, men når man så ser delene, der skal bruges, så er den jo helt enkel.

    Den er rigtig sød, som den hænger der! Jeg er begyndt at få en svaghed for sådanne "trofæ"-lignende elge/rensdyr/rådyr. Uden den røde næse ville denne her jo faktisk godt kunne hænge efter jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha.. Velkommen i klubben :-) Du har helt ret. Tror også bare jeg skifter næsen ud med en brun, når december er ovre.

      Slet