14. december - Julekurv med julehjerter

I lang tid har jeg haft en særlig julekurv i tankerne uden egentlig at vide hvad den skulle rumme. Størrelsen gav pludselig mening, da min søde loppemoster dukkede op med en stor pose valnødder fra egen have. En nøddekurv blev det (modellen er lagt til salg på salgssiden)

Materialer: Til en kurv med julehjerter som motiv skal bruges grønt, hvidt og rødt plastik. Jeg har brugt det nedenfor viste emballage, men man kan selvfølgelig skifte efter farveønske. Mængden af plastik varierer. Til min kurv har jeg brugt 4 hvide poser, 12 røde/brune poser og omkring 25-30 grønne kaffeposer.


Ud over emballage skal bruges en saks, en nål uden spids, tråd til sammensyning samt et julemotiv. Jeg har valgt julehjertet. Motivet har jeg tegnet på en ternet blok, hvor jeg også har tegnet strimlerne flettet består af. På den måde er det nemmere at holde øje med, hvor i motivet man er nået til. Man kunne også lave en nissehue:

Alle de brugte plastikstykker jeg har brugt måler 4 x 9 centimeter. Jeg har lavet en skabelon som viser, hvad der kommer til at vende udad på mine led. På den måde har jeg sørget for, at der kun kommer ensfarvet plastik på kurvens yderside. Du kan læse mere om hvordan skabelonen laves lige her.

Alle stykkerne foldes og sættes sammen til en kurv som beskrevet i min kurvevejledning. Henholdsvis bund og sider kommer til at se sådan ud:

 

Julekalenderlågen imorgen kræver en hæklenål str. 2.5 samt rødt og hvidt bomuldsgarn.

16 kommentarer:

  1. Sikke et fint stykke arbejde - skøn grøn farve og smukt julemønster!

    SvarSlet
  2. Den er bare rigtig flot .....

    SvarSlet
  3. Super flot.... mon ikke man skulle prøve at lave sådan en til næste jul ;-) ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Projektet er super hyggeligt at sidde med ud på de mørke eftermiddage/aftener i december :-)

      Slet
  4. Glædelig juleweekend.

    Sikke en fin idé med sådan en kurv.
    Måske børnene skulle sættes i gang med sådan et projekt.
    Du har flere meget søde idéer, også den med lego kuglerne:-)

    Hans Olsen
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde - og glædelig 3. advent.

      Jeg har forsøgt at poste juleting, som jeg selv ville lave og bruge i december. Dejligt at høre, at flere af tingene falder i god jord :-)

      Slet
  5. Svar
    1. Som nævnt i en kommentar ovenfor, har jeg forsøgt at poste opskrifter på juleting, som jeg selv kunne finde på at lave og bruge i december :-) Så er det også ekstra rart, når tingene og opskrifterne falder i god jord hos alle jer der læser med :-)

      Slet
  6. Svar
    1. Ja, den tager lidt tid at fremstille :-)

      Slet
  7. Helene jeg så disse her, og tænkte på dig, fordi jeg netop havde set dette indlæg + din kærlighed til Mumi ;) :)
    https://julehjerter.wordpress.com/2013/12/06/6-december-flettet-julehjerte-med-lille-my/
    https://julehjerter.wordpress.com/2013/12/05/5-december-julehjerte-med-mumitrolden/

    Måske kan de bruges til noget? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for tippet, Linda. Et mumi- og myhjerte er jeg aldrig stødt på.
      Det skal klart forsøges! :-)

      Slet
    2. Fandt lige en til, med hattifnatter! :O :D
      http://julehjerter.wordpress.com/2013/12/19/19-december-flettet-julehjerte-med-hattifnatter/

      Slet