16. december - simple julekort a la genbrug

Jeg vil starte med at skrive, at jeg hverken har "opfundet" julekortet, origamikransen eller den foldede røde sløjfe. Hvad jeg til gengæld, ikke har opfundet, men holder af er netop julekort, origami og genbrug. Genbrug forstået på den måde, at jeg godt kan lide ideen om, at julekortene fremstilles af ting som alligevel skulle smides ud, for mange folk smider dem jo ud, når de er læst og julen er ovre.

Derfor samler jeg året rundt kasserede bøger med julet indhold, kartonresteposer fra genbrug, julede udklip og reklamer m.m. I år har jeg eksempelvis fået fingrene i kasserede julede nodehæfter. Herudover gemmer jeg altid flot gavepapir, især hvis det er ensfarvet og blankt.

Materialer: I år er det lykkedes mig at lave helt simple julekort udelukkende ved brug af ting jeg selv har fået samlet sammen: nodehæfter, genbrugskarton og rødt blankt gavepapir fra sidste års jul.

Fremgangsmåde: Youtube er en KÆMPE hjælp her. Der findes rigtig mange fine vejledninger til at flette alverdens ringe/kranse. Når jeg har fundet en opskrift jeg kan lide, folder jeg først et led af papir, på den måde kan jeg se, hvilken del af de papirfirkanter jeg skal klippe, som kommer til at vende ud af.

På ovenstående måde får man flest mulige stykker papir ud af sine julemotiver. Eksempelvis er jeg her gået efter at få så meget gran som muligt udad.

Når man har kransen/ringen, kan man jo gøre som man lyster i henhold til både selve kortet og pynten på kransen. Jeg har brugt blankt rødt gavepapir - gemt fra sidste jul - til at folde sløjfer efter en vejledning som Junette med bloggen Hverdagsmønstre præsenterede her. Man kan også sagtens folde waterbombs og pålime som bær. Fantasien sætter grænserne.

Morgendagens kalenderlåge kræver nodepapir med julemelodier eller anden musik. Alternativt andet flot papir/genbrugsemballage som ikke er for kraftigt.



3 kommentarer:

  1. Lige efter min smag, både udseende og genbrug :)

    SvarSlet
  2. Meget smukke kort. Og genbrug er noget af det bedste her i livet, det kan der jo gå helt sport i.

    Hans Olsen
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med sporten vil jeg gerne skrive under på ;-)

      Slet