4. december - Juledekoration i genbrugsporcelæn


Forrige sommer fandt jeg en lille musselmalet kageopsats. Rundt i kanten har opsatsen et par små afslag, men ellers er den fin. Sin jeg mødte den på et loppemarked, har jeg vidst, at den en dag skulle rumme min juledekoration. Og ved et ret simpelt trick med husholdningsfilm, kan man nemt bruge sit loppefund til juledekorationen år efter år.

Materialerne til projektet er derfor "bare" et stykke husholdningsfilm som kommes i bunden af beholderen man ønsker at bruge til sin dekoration, samt en beholder (her af porcelæn) samt ler, et lys og ting fra haven; mos, grankogler, bær, agern osv. osv. 


Nedenfor har jeg foldet den sidste kant af husholdningsfilmen ind over leret som holder lyset fast. Til at dække både film og ler bruger jeg mos:


Et godt tip er desuden at beholde plastikken på lyset i toppen indtil dekorationen er færdig. Som man kan se nedenfor, kan man hurtigt få smurt lyset ind i ler og mos, hvilket plastikken vil forhindre :-)


Herefter er det "bare" at pynte med mos, grene, grankogler, pynt eller noget helt 5.

Julekalenderlågen imorgen kræver en julet plastikpose, et køleskab eller en skabslåge, en våd klud og lidt tålmodighed :-)

8 kommentarer:

  1. Hvor er din julekalender blevet god! Man kommer rigtig i julehumør :)
    Og hvor er dit nye blog design/layout fedt!!! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak :-) Jeg må indrømme, at jeg ikke selv er helt tilfreds med designet. Der er rigtig mange småting som irriterer mig. Eksempelvis at teksten i indlæg ikke flugter/aligner med kanten på billederne. Men jeg arbejder på sagen :-)

      Slet
  2. Det havde jeg slet ikke tænkt over at man kunne. Jeg ødelægger år for år en tallerken fordi ler sidder fast.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der har jeg også været :-) Nu findes der et alternativ!

      Slet
  3. God idé :D Jeg er også glad for at bruge R.C-fade og skåle til årets dekorationer.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også blevet svært glad for det. Tror aldrig jeg når dertil, hvor mønsteret kommer til at trætte mig, synes det er så fint i både sort, blåt og farvet :-)

      Slet
  4. Hvor ser det godt ud - jeg har også været ude i noget genbrug og brugt en gammel vægt fundet på et loppemarked engang til adventskrans i år :-)

    Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, Nina. Din ide med en vægt lyder da heller ikke dårlig ;-)

      Slet