5. december - julede plastikposer som dekoration

Så langt tilbage jeg kan huske, har der hjemme hos min familie hængt julede plastikposer som dekoration på køleskabet hvert år til december. Når julede plastikposer skulle kasseres, eller hvis motiverne var tilstrækkelig fine, blev poserne lagt til side. Når kalenderen så sagde december, klæbede min mor motiverne på køleskabet - til stor glæde for hele familien. Det lyder måske voldsomt, at klæbe motiver på køleskabet, men med klæbe menes faktisk bare en våd klud. 

Fremgangsmåden er helt simpel: Med en våd klud tørres først køleskabets overflade af, dernæst bagsiden af plastikposemotivet. Herefter sættes motivet på køleskabet, og med den våde klud glattes alle luftbobler væk. Efterlader man små luftbobler, vil plastikmotivet falde ned, men ellers skulle det gerne blive hængende!

På billedet har jeg forsøgt mig med en Netto-hund gemt fra forrige år :-)

Morgendagens kalenderlåge kræver en hæklenål str. 2.5, grønt og rødt garn samt gardinringe i træ med øsken. Har man ikke selv gardinringe på lager, kan de ofte købes til mellem 50 øre og 1 krone i diverse genbrugsbutikker.

8 kommentarer:

  1. Det gjorde vi også altid, da jeg var barn (i 1980'erne). Super enkelt, men meget virksomt. Og der findes nogle super smukke, sjove og hyggeligt motiver. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at høre at der nærmest har været en hel tradition for at klæbe plastikposer op. Der er nemlig de fineste motiver :-) I virkeligheden er det jo ikke kun til jul at man kan bruge det.

      Slet
  2. Også hos os i 70'erne i mit barndomshjem. Nu har vi magneter fra alle de steder vi har været og børnenes ynglings 😋

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg måtte også i gang med at fjerne en omgang magneter, så der kunne blive plads til Nettohunden. Der er jo egentlig 2 hunde på en pose, men jeg kunne ikke få fjernet nok magneter til, at der også blev plads til hund nr. 2.

      Slet
  3. Nostalgi, mine børn ville også trække på smilebåndet over gode jule plast pose minder:O)
    Eva

    SvarSlet
  4. Endnu et barn af halvfjerdserne trækker på smilebåndet :-) :-) Jeg kan endda huske at de virkelig dekorative blev gemt til året efter.... Havde glemt ALT om det. Tak for reminderen. Og glædelig 2. søndag i advent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk! :-) Tusinde tak for din kommentar, Anne-Mette.
      P.s. Nettohunden bliver også gemt her ;-)

      Slet