Findes der mini-Lego?

Flere har pænt forklaret mig, at jeg da havde misforstået forholdet mellem det større Dublo og det mindre Lego, men nej. Der findes mindre Lego end Lego, miniature Lego. Det kaldes Modulex og er udviklet specifikt til voksne. Mere præcis arkitekter og/eller arbejdspladser med behov for vægskemaer, vagtplaner, kalender m.m.

Jeg har læst mig til, at det oprindelig "kun" blev produceret som Lego i årene 1963-1965. Herefter skulle Lego koncernen have oprettet et "søsterselskab" kaldet Modulex, som de siden hen brugte til at sælge og promovere kun Modulex. Derfor forsvandt Legos logo også fra klodserne, og i stedet trykte man et M.

Det giver lidt sig selv, at i hvert fald Modulex Planning System til væggene er blevet udkonkurreret af digitale vagtskemaer m.m. Derfor kan man være (meget) heldig at finde udsmidningsklar Modulex i større mængder.

Selv har jeg søgt det længe, og forleden var der bid. Først og fremmest fine hvide plader til ophæng på væggen. Oprindeligt sad de på små separate metalplader, som umuliggjorde at sætte pladerne sammen. Metalpladerne har jeg pillet af. Jeg tænker på at lime plastikpladerne sæt sammen, så de fremstår som en stor opslagslignende tavle. Herpå kan jeg så bygge med alle de fine klodser og skilte som fulgte med pladerne.

Jeg regner med at poste nogle flere billeder, når den større tavle af Modulex begynder at tage form, måske andre kan bruge ideen. Personligt synes jeg tanken bag Modulex var utrolig god, hvorfor jeg er lidt småstolt af at have reddet en portion for eftertiden.

P.s Resten af historien om Modulex og tilblivelsesprocessen kan læses lige her. Og pp.s Og det med, at Lego først fandt på lyserødt Lego til Friends serien... Der findes en hel serie af Lyserøde klodser påtrykt M, så lyserøde klodser har faktisk været produceret siden 1965!

13 kommentarer:

  1. Hvor er du heldig!
    Jeg har selv en hel del klodser (er arkitekt ;-)) - men ingen plader.
    Hvor fik du fat i dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. En bekendt havde for et par år siden "reddet" dem fra udsmidning på sin arbejdsplads, hvorefter de har været pakket væk. Så da jeg nævnte, at jeg jagtede Modulex, tilbød han mig sine plader og brikker - Modulex Planning System. Jeg kigger dog stadig efter reelle klodser fra Arkitekt-serien. De findes fra tid til anden på DBA.

      Slet
  2. På min datters skole har de lego staveplader med legobrikker med bogstaver. Jeg har selv gået på samme skole og kan mindes jeg også har "brikket" ord på de selvsamme plader. Jeg vil se om jeg kan huske at tage billeder af det en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være rigtig fint at se billede af :-)

      Slet
  3. Det bringer minder fra min tid i Legoland. For år tilbage (og måske stadig) var vagtplanen for sæson medarbejder i Legoland nemlig med sådanne klodser:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan skulle det næsten være, Legokalender/vagtplan i Legoland :-)

      Slet
  4. Jeg blev bare så glad, da jeg læste dette indlæg igår aften. Jeg lå allerede i sengen og tjekkede mine mail en sidste gang, da jeg fik en mail med dit indlæg. Det er da helt fantastisk og jeg vidste bare ikke det fandtes! Nu vil jeg da også gå og holde øje med det, sikke en helt igennem fantastisk opfindelse! Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Katrin. Ja præcis - endnu en genistreg fra Lego. Jeg poster et indlæg senere idag, eller måske igen. Har fået lidt flere reelle klodser fra Modulex.

      Slet
  5. En hvor fedt. Jeg fandt for længe siden en masse lego bogstaver men jeg tror ikke de høre til dette system.. men hvem ved...

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske, det kunne da være sjovt, hvis de gjorde :-)

      Slet
  6. Jeg kan huske hvordan jeg i min barndom kom på et plejehjem, hvor de anvendte disse mini-klodser. Var bare så vild efter at få fingrene i dem dengang, men havde helt glemt dem, indtil jeg så dit blogindlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker selv tavlerne med Modulex bogstaver brugt som informationstavler. Sorte plader med hvide bogstavsklodser. Jeg fik dog modsat dig mulighed for selv at afprøve dem for snart mange år siden. Lige siden har Modulex stået på ønskesedlen.

      Slet
  7. Hej Alle.
    Hvor er det dejligt at høre, at der er så mange der stadig interesserer sig for Modulex. Det er i ordets forstand også en genial lille klods.
    Her har I en nyhed, som jeg håber I vil tage godt imod: Der arbejdes i øjeblikket på at relanciere Modulex klodsen!!
    I kan følge udviklingen af projektet på Facebook, Twitter eller på www.modulexbricks.dk (der er dog ikke meget info på hjemmesiden endnu, da den er under opbygning).
    Vi er altid på jagt efter erfaringer, fotos, materialer og gamle Modulex-historier. Dem må I meget gerne sende til tb@modulexbricks.dk og/eller eventuelle spørgsmål I har.
    Mvh.
    Thomas Bryde
    Modulex Bricks A/S

    SvarSlet