Lotus og porcelænsfabrikken i Lyngby


Min yderst blæsende morgen startede med en loppetur. Desværre var en stor del af loppevarerne på markedet jeg havde udset mig af ringe beskaffenhed, hvorfor jeg hurtigt vendte min kolde snude hjemad igen. På vejen hjem opdagede jeg dog en spændende loppeforretning, hvor jeg faldt i snak med ejerne om Porcelænsfabrikken i Lyngby samt dennes produktion af Lotus-stellet.

Qua samtalen, måtte jeg en tur på det lokale bibliotek og læse lidt mere om porcelænsfabrikken beliggende i Lyngby. Selve fabrikken blev i sin tid nedlagt og revet ned, så den info der er at finde, stammer fra personlige beretninger, billeder, reklamer m.m. En del fortælles af Lise Skjøt-Pedersen i bogen 'Porcelænsfabrikken >>Danmark<< 1936-1969'. Ud over billeder fra fabrikken, bidrager bogen blandt andet med info om fabrikkens reklameblad Porcelænsposten. Spændende læsning!

Desværre er bogen behæftet med større fejl i forbindelse med beskrivelsen af Lotus-stellet, som det blandt andet nævnes på denne blog. Det hævdes i bogen, at Grethe Cosmo stod bag mønsteret som blev påtrykt både porcelæns- og metaldele. Grethe Prytz Kittelsen, som vist hed Magrethe oprindeligt, var gift med den norske arkitekt Arne Korsmo en periode. Deraf måske navneforvirringen? Men hun stod dog bag designet af gryder og skåle, ikke lotusbladene, som Arne Clausen designede.

Selvom man så kan stille spørgsmålstegn ved detaljerne om de enkelte stel, er historien om porcelænsfabrikken i Lyngby stadig rigtig fin læsning - med sigende billeder. Har man lyst til at læse mere om specifikt Lotus-stellet, kan anbefales artiklen 'Dronningen af Lotus' bragt i bladet Antik & Auktion i 2013. Ydermere skulle der være udgivet en til flere norske bøger om Grethe Prytz Kittelsen - dem har jeg endnu til gode at få læst :-)

2 kommentarer:

  1. Uh, det er altså lidt hyggeligt at læse lidt baggrundshistorie, ind i mellem. Lotus er bare så fint.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Lotus er rigtig fint. Men som ejeren pænt antydede, så var andre faldet for pænheds-faktoren før mig. Rigtig, rigtig mange jagter Lotus ;-)

      Slet