Hvorfor er sættekasser (næsten) altid knækket samme sted?

Der kørte engang et radioprogram, som forsøgte at opklare en masse ting, som både værter og seere havde undret sig over. Eksempelvis hvorfor der ikke fandtes M&M's i en bestemt farve. Jeg husker desværre hverken farven på de omtalte M&M's eller radioprogrammets navn. Selv har jeg undret mig over en ting vedrørende sættekasser af den gamle slags.



Selvom jeg ikke kan betegnes som en der ligefrem står og mangler en sættekasse (tjek indlægshistorikken og find billeder af i hvert fald de første 5 jeg har ejerskab over), tager jeg ofte mig selv i at søge i retning mod større eksemplarer på diverse loppemarkeder. I den forbindelse har det ofte undret mig, hvorfor træskillevæggen placeret omkring nogle af de større rum tilnærmelsesvis altid er knækket midt over på de større sættekasser, selv på sættekasserne som ellers er i rigtig fin stand.

Hvordan træskillevæggen er knækket forstår jeg godt. Måden den er fastgjort på gør, at den vil tryk med stor sandsynlighed vil knække næsten præcis midt over. Men hvorfor altid lige netop skillevæggen med den nævnte placering? Findes der en "standard" for, hvilken slags værktøj eller hvilken type "sætte-bogstaver" som oprindeligt skulle placeres i bestemte rum? Kan dette have forsaget skaderne på de ellers fine sættekasser?

Selv har jeg lige fået foræret din fineste, fine store sættekasse til samlingen af en venindes forældre. Min andre sættekasser har jeg malet og tapetseret. Men denne får lov at blive som den er. Jeg tænker den vil gøre sig fint til min beskedne samling af Legofigurer - jeg måtte bare lige prøve at sætte et par stykker i den.

2 kommentarer:

  1. Hej Helene :o)

    Sættekassen er godt nok lidt før min tid i den grafiske branche; men jeg ved dog, at du har ret.

    For ja, bogstaver og tegn var ALTID placeret ens i sættekasserne på samme måde, som bogstaverne er placeret ens på alle tastaturer. ....ellers skulle typograferne jo altid lede efter bogstaverne, og det ville tage alt for langt tid at 'sætte' avisen.

    Når en sættekasse er så fin og ren som denne, giver det da også en rigtig fin baggrund for dine legofigurer.

    De dejligste torsdags-morgen-hilsner fra Susanne, http://recyklisten.blogspot.dk/

    SvarSlet
  2. Hej Susanne. Du har en god pointe i det tidsbesparende ved, at bogstaver m.m. lå ens. Enten må der have været "læs på" i de store rum med bogstaver som E, R eller N, som bruges meget, siden væggene tit er beskadiget der. Ellers må der have været placeret noget helt andet og større. Noget som måske har siddet i spænd mellem rummets "vægge".

    Men ønsket om en rigtig dejlig dag til dig også :-)

    SvarSlet