Gode bøger om kaktusser?


Ud over 7 kyllinger, købte jeg på min og Louises loppetur i søndags også en bog: Samlerens Store Kaktusbog. Efter jeg begyndte at kigge med hos Studio Arhøj / Anders Arhøj på Instagram (designeren bag Ghosts, Lava People m.m.), er jeg blevet lidt småforelsket i alverdens minikaktusser. Er man til kaktusser, så tjek endelig Studio Arhøjs profil!

Mine forældre har foræret mig et par forskellige kaktusser, som jeg har stående i min vindueskarm i små porcelænskopper (se her). Forundres gang på gang over deres unikke evne til at lagre vand og deres til tider ret specielle udseende. Ikke to arter er ens - tværtimod er det imponerende, hvor meget hver art udseendemæssigt afviger fra andre.

Jeg er meget i tvivl om, hvilke kaktusser jeg skal udvide min samling med. Derfor måtte kaktusbogen med hjem. Bogen er fra 1968, så jeg spekulerer på, om der findes andre nyere bøger. Skulle der sidde nogle med "kaktuserfaring" og læse med, hører jeg gerne om bøger, kaktusser eller tips og tricks til pasning af dem Ü.

8 kommentarer:

  1. Jeg har snuppet en kaktus med hjem fra Italien som jeg skal have plantet i dag. Synes det er sjovt med nogle man selv har plukket :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder ellers spændende. Men må man godt det - at tage levende planter med over grænserne?

      Slet
  2. Åh, elsker kaktusser, har nogle superfine nogle min lillesøster har givet mig som skyder de fineste hvide og orange blomster - men ved intet om dem :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er PRÆCIS der hvor jeg er nu, haha. De er bare SÅ fine, men jeg aner absolut intet om dem :-) Det lyder nu også fint med små blomster. De eksemplarer jeg har pt. blomstrer ikke. Så måske jeg skulle købe en med blomst.

      Slet
  3. Det bedste i hele verden er at man kan finde en bog om alting for det er ikke det samme at læse på computeren :)

    Super fed bog og jeg har absolut ingen erfaring med kaktusser andet end at det er lykkedes mig at slå to små ihjel..... Jeg fik ellers sådan to fordi min familie mente at lige netop sådan nogle burde jeg da kunne holde i live. Det kunne jeg så ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. R.I.P. - må dine kaktusser leve godt i kaktushimmelen ;-) Jeg tror desværre også at det kunne være mig, som kom til at slå kaktusser ihjel. Pt. har de det dog godt.

      Slet
  4. Jeg har ofte med held søgt på et emne på bibliotek.dk for at finde ud af, om der fandtes bøger om et emne.

    For ikke så længe siden så jeg et engelsk program i stil med bagedysten, hvor folk konkurrerede om planter/haver. I det program skulle de bl.a. pode kaktusser, og de påstod, at de fleste kaktusser, der bliver solgt i butikker, faktisk består af to kaktusser: basen, som ofte er den samme type + den podede, lidt mere specielle kaktus.

    Held og lykke på jagten, Helene :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har en rigtig god pointe, Susanne!

      Og det du skriver om podning af kaktusser er da ret spændende! Jeg må lige undersøge, hvilket program der kan have været tale om. Husker du mon kanal, navne på medvirkende eller andre "kendingsmærker"?

      Slet