Glaspynt

Jeg fik tid til en lille genbrugsrundtur i går. Alle genbrugsbutikkerne her i byen har efterhånden fået gravet deres kasser med juleting frem fra gemmerne. Derfor kan jeg nu tilføje mere glaspynt og en fyrfadssvamp til mine julegemmer.

Glaspynten var særlig speciel at finde. Jeg har efterhånden en del pynt. Men oftest er der flest glaskugler at finde, hvorfor jeg nu primært kun jagter glasfigurer eller fugle, som kan sættes på grene med klemmer. De tre fugle jeg fandt i går har dog modsat et ophæng på ryggen, hvilket jeg ikke er stødt på før.

Desværre har fuglene en del stearin på sig, som jeg egentlig gerne ville fjerne. Det er bare nemmere sagt end gjort. Måske der findes et godt husmorråd til netop det formål?

8 kommentarer:

  1. Wow! Sikke et fund! Der går langt imellem at jeg ser de fugle rundt omkring i mine stambutikker :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk heller ikke mødt fugle i genbrugsbutikkerne før, kun på loppemarkeder. Og så har det kun været "klemmefugle" og ikke som dem her med beslag til ophæng som julekugler.

      Slet
  2. Hvor er de fine! :)

    Mht. stearin er det vist noget med et kaffefilter og så forsigtig opvarmning med en hårtørrer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg lige undersøge - så fuglevingerne kan blive fri for de tunge dråber stearin. Tak for tippet!

      Slet
  3. Hej Helene

    Sikke et fantastisk fund. Fuglene, kan jeg fortælle dig, er højst sandsynligt fra perioden 1920-1950. Jeg har betalt mange penge for lignende i USA. (De er i øvrigt lavet i Tyskland som alt andet antik glaspynt). Jeg vil leve med stearinen. De er enormt skrøbelige.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna.

      Tusinde tak for din kommentar! Jeg troede faktisk ikke at fuglene var helt så gamle - selvom de tydeligt har en del år på bagen. Jeg er også selv nået til den konklusion, at stearinen forbliver på. Forsøgte mig forsigtigt med at fjerne en dråbe yderst på en vinge, og hårene knækkede en efter en.

      Slet
  4. Så fine! Jeg samler også på gammeldagsjulekulger, det er det mest fantastiske julepynt i min optik!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig. Så lige dit billede fra Salling. Det var jo så et nyproduceret stykke glaspynt, men det gjorde det jo ikke mindre fint :-)

      Slet