Græsset var ikke grønnere på Instagram

Afsløret... Jeg har flirtet med Instagram i de sidste uger - på bekostning af bloggen! Og jo, det er meget nemmere og hurtigere at uploade fine billeder end at lave et blogindlæg. Allerede efter et par dage var jeg ved at gå "synes godt om amok" på diverse profiler, uddelte røde hjerter her og der. Gu' er det da afhængighedsskabende. Men det dækker ikke mit behov, jeg har savnet min blog, andre blogs og jer, har jeg!

Da jeg læste Medievidenskab på Syddansk Universitet læste jeg meget om bloggeres intentioner med at blogge og om blogbrugeres reelle brug af blogindhold. Hvordan ønsker bloggere, at deres indhold bliver brugt: skal det blot ses og nå bredt ud (kaldet downloading - når det ses af læsere), skal det skabe debat eller helst føre til handling?

Jeg er kommet frem til, at brugerskabt Instagram-indhold mest er downloading og hermed 'se og glem' for mig. Jeg får set hundredvis af billeder i mit feed, kun reageret på meget få med en hurtig kommentar eller bedst af alt et hjerte "synes godt om" - så kan man da se, at jeg trods alt har set billedet. Det jeg på Instagram har brugt længst tid på, er købet af den fine Ethel von Horn bakke på billedet ovenfor.

Med blogindhold er det anderledes for mig. Jeg læser indhold, tænker over indhold, handler ud fra indhold og føler på en eller anden måde en tilnærmelsesvis ikke medieret relation til bloggeren. Måske fordi der er så mange skrevne ord knyttet til hvert indlæg og til personen der skriver bloggen. Denne relation oplever jeg ikke via Instagram på samme måde.

Indgangsvinklerne og holdningerne til blogging er mange og individuelle. Hvad jeg tænker og tolker er med garanti meget anderledes end andres tanker og tolkninger. Men nu er det jo mig der "driver" butikken her (heldigvis). Og jeg har lyst til at fortsætte, selvom mange kalder bloggen som medie for død!

Så her har I mig tilbage - græsset var ikke grønnere på Instagram!

19 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med dig:), men må jo også konstatere at seertallet på bloggen daler og kommentarerne bliver mindre og mindre så jeg har accepteret at både instagram og facebook er blevet en nødvendighed hvis jeg stadig vil nå ud til så mange som muligt med de sjove små ting vi finder på at lave men det kræver lidt ekstra at opdatere tre steder og bloggen med dens mange muligheder ville jeg aldrig undvære så ville hele ideen med fantast-fabrikkens ønske om at videregive kreative ideer helt forsvinde. Jeg er rigtig glad for at du også hænger ved og håber du bevarer din gode stil uden alt for mange påvirkninger fra den skrappe reklamebranche

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Rent forretningsmæssigt er man nødsaget til at ride på mange heste, hvis man skal nå bredt ud. Her har jeg fordelen af, at jeg ikke på samme måde skal have vist frem og solgt loppefund - jeg blærer mig bare med mine egne fund :D

      Slet
  2. Spændende vinkel og dejligt interessant indlæg sådan set. :-) om jeg er enig eller ej ved jeg ikke men jeg synes det er et fedt statement at tage og især i denne sociale medie arena hvor man helst skal være på alt og især bloggere. ;) så længe du stadig blogger er jeg glad :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blogger glad videre :-) Og ser så ellers billeder på Instagram.

      Slet
  3. Dejligt, at du er tilbage på bloggen. Jeg tror, vi er mange, som holder af den måde, du gør det på :o)

    Jeg er helt enig med dig i, at man føler et nærmere bekendtskab med en blogforfatter, end man gør på de fleste af de andre medier.

    SvarSlet
  4. Dejligt du stadig vil blogge :) jeg er endnu ikke hoppet med på instagram - har indtryk af at det går meget hurtigt derovre og jeg er bare ikke god til alt for mange input på én gang. Der er blogland langt mere fordybende og dermed også langsommere, meget mere mig der har brug for tid til refleksion :)

    Desværre lader blogland til at gå mere og mere i stå - færre blogger og der er længere og længere imellem indlæggene (også på min egen blog) motivationen forsvinder lidt når næsten ingen kommentere - og så er det selvfølgelig sommer lige nu, hvilket altid betyder stilhed i blogland. Jeg håber der kommer mere gang i det om et par mdr rundt omkring ;)

    Men altså! Lækkert køb du har gjort dig - den bakke er bare vildt flot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går nemlig hurtigt på Instagram. Egentlig bestemmer man jo selv farten - man bestemmer selv, hvem man vil følge og herved hvor mange billeder der dukker op i ens feed. Men følger man bare en håndfuld, får man listevis af billeder at se. Og er man som jeg logget af i perioder, er man kronisk bagud så snart, at man logger på igen.

      Jeg tror at Blogland genopstår lige så stille, det er min teori. Men man kan jo starte selv, med at poste indlæg og kommenterer løs. Så spredes det måske som ringe i vandet og lokker andre "tilbage" til bloggen :-)

      Slet
  5. Jeg er så enig med dig Helene her går jeg også stadig ind for bloggen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig! For jeg er glad for at følge med i alle dine kreative projekter!

      Slet
  6. Skønt indlæg. Jeg er også kommet på instagram, men har det på samme måde som dig - det er meget flygtigt. Jeg savner ligeledes at kunne skrive mere tekst og sætte flere billeder til et "indlæg". Derfor kommer instagram til at fungere som teaser for bloggen, tænker jeg. Og så her-og-nu-billeder, som bloggen jo ikke er lige så god til (for det er instagram jo rigtig god til).
    Jeg synes endvidere, at der er rigtig mange "her-ser-du-mine-fødder-og-cafe-latte" billeder, og dem har jeg det lidt ambivalent med;-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. "Her-ser-du-mine-fødder-og-cafe-latte" - billeder. Det er en meget sigende betegnelse. Den vil jeg huske ;-) Forholdet mellem Instagram og blog som du beskriver, tænker jeg også at forsøge mig med fremadrettet, så må vi se, om det dur sådan.

      Slet
    2. Nu er jeg jo ikke nået til instagram- har simpelthen for lidt tid i mit liv ;-) men de der her og nu fotos synes jeg da sagtens man kan lægge på fb også- - og må så indrømme at de fleste af mine blogindlæg bliver lavet med her og nu fotos fra mobilen- det ses jo også tydeligt- men da jeg ikke skal sæølge noget - men bare har lyst til at skrive lidt af hvert til hvem der nu gider måtte læse med- udover mit eget behov for at skrive mærkelige funderinger- så synes jeg egentlig bloggen fungerer fint- som en slags dagbog fra de her år :-) og når man så lige har tid kan man jo scrolle nedad i jeres- og få fulgt med i hvad der er sket siden sidst- ikke så ringe endda :-)

      Slet
  7. Jubii at du bliver på bloggen. Vi som følger græder hver gang nogen stopper med at blogge. For os er det inspiration og glæde. Jeg bliver trist og føler mig tom hver gang en blogger stopper med at lave indlæg. Så JA du bliver, det glæder mig oprigtigt.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
    Svar
    1. En ringe trøst er, at mange bloggere beholder deres blog, så de i ny og næ kan vende tilbage til den.

      Slet
  8. Nu har jeg ikke fulgt dig så længe, men velkommen tilbage! :)

    Jeg er meget enig med dig i at der er stor forskel på Instagram og Blogs. Instagram er mere fast-pace og fyldt med en meget anderledes form for information end blogs. Jeg synes det er meget sværere at komme til at "kende" en person man følger gennem Instagram, da det oftes kun er billeder med kort text eller ¤hashtags. Derfor bruges instagram, for mig, også mest til privat/personlig brug, som ikke er såå relateret til blogs. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så dårlig til at smide private ting på Instagram. Alene det at poste et billede af mig selv er enormt grænseoverskridende for mig. Det har jeg faktisk også kun gjort gange få gange på bloggen - kommer jeg lige til at tænke på.

      Slet
  9. Jeg elsker min blog, men jeg bruger også instagram. Ikke meget, men når jeg lige står et sted, får lyst til at dele og ved der er lang tid til jeg kan sætte mig ved tasterne.
    Ferier og weekender hjemmefra, for eksempel, er nogen af de steder instagram for mig er perfekt :)

    SvarSlet
  10. Længe leve blogging :)

    SvarSlet