Eskilstrup Skole er blevet en bog fattigere

I 1968 udkom Tove Janssons Troldkarlens Hat på dansk. Den 22. april 1969 blev bogen første gang udlånt på Eskilstrup Skole. I 1994 blev sidste udlån noteret - en moderne chip nåede bogen aldrig at få sig, hvilket er heldigt de smukke indvendige illustrationer in mente.

I Juni 2016 blev bogen fundet af en yderst betænksom læser i en container på en genbrugsstation og sendt i min retning. Tak til Post Danmark for ikke at smide pakken væk! Hvor er jeg glad for, at du lige tjekkede, om det nu ikke også var en Mumitrold, som du havde set, Lina!

På bogen står: 6 - 12 år - og for voksne. Jeg hæfter mig ved sidstnævnte og vil tage hul på første kapitel om dengang Mumitrolden, Mumrikken og Snif fandt Troldkarlens Hat!

7 kommentarer:

  1. Fantasisk historie om bogens liv....og vej til dig, der værdsætter den så meget (hvilket jeg godt forstår!). Sikke et fund! Rigtig god fornøjelse :-)

    SvarSlet
  2. Der er altså noget dejligt over de der gamle bøger med stempler i - et levet bog liv måske :-)

    SvarSlet
  3. Sikke et bog-eventyr :-) Håber, at du nyder bogen.

    http://bookwormscloset.com/

    SvarSlet
  4. Dejligt at du er glad for den. Og jeg tror faktisk heller ikke at der er noget som hedder Eskilstrup skole mere. Mange af skolerne er blevet lagt sammen og fået andet navn.Syntes selv at det var et fint eksemplar jeg fandt. mange ting har ændret sig. Men dejligt at jeg fandt den til dig og endnu dejligere at post dk kunne finde ud af det denne her gang. Måske er der håb forude for pakker til dig fremover.
    Knuz fra Lina
    Har selv Tove Jansson's bog sommerbogen. Den er vidunderlig.

    SvarSlet
  5. Det er sådan en dejlig bog - har lige læst den som godnathistorie - og sikken en skøn historie bag den. Mumitroldenes univers er noget helt særligt. (Jeg har lige læst en lille bog Tove Jansson har skrevet om sin barndom, og der er så meget af Mumitroldenes univers i den, sjovt ikke?)

    SvarSlet
  6. Det er simpelthen den sødeste godnathistorie :-) Jeg mangler at få læst nogle af Tove Janssons andre bøger. Har hørt mange gange, at mange ting kan føres over til Mumiuniverset.

    SvarSlet